Sunday, March 1, 2009

ေန႔မ်ား။ ေရာင္းရန္ရွိသည္ ၂

တေန႔မွာ Fredric Jameson (အေမရီကန္မတ္၀ါဒီလက္သစ္စာေပအႏုပညာေ၀ဖန္ေရးဆရာ) ရဲ႕ The postmodernism or the cultural logic of late capitalism စာအုပ္ရဲ႕တေနရာမွာ China ဆုိတဲ့ကဗ်ာတပုဒ္ကုိဖတ္ရတယ္။

We live third world from the sun, number three, nobody tells us what to do.
The people who taught us to count are being very kind.
It is always time to leave.
………………….
………………….
……………………..
Run in front of your shadow.
A sister who points to the sky once a decade is a good sister.
The landscape is motorized.
The train takes you where it goes
Bridges among water
……………….
………………
……………..
Go to sleep.
You look great in shorts. And the flag looks great too.
Everyone enjoyed the explosions.
Time to wake up.
But better get used to dreams.

ေရးသူ အေမရိကန္LP (Language Poetry) ကဗ်ာဆရာ Bob Perelman ပါ။
ေ၀ဖန္ေရးဆရာက အဆက္အစပ္မဲ့တဲ့၀ါက်ေတြနဲ႕တည္ထားတာျဖစ္လုိ႔အားလုံးသေဘာညီ
အဓိပၸါယ္တခုရဖုိ႔မျဖစ္ႏုိင္ေသာ္လည္း ဒါဟာ စူးစမ္းခ်င္စရာ ထိမ္၀ွက္ဖြဲ႕ဆုိထားတဲ့ ႏုိင္ငံေရးကဗ်ာတပုဒ္အျဖစ္ျမင္ခဲ့ပါတယ္။
တရုတ္ျပည္သစ္ရဲ႕မျပီးဆုံးေသးတဲ့ လူမႈေရးစမ္းသတ္ခ်က္ေတြ မေမွ်ာ္လင့္ပဲ ဆူပါပါ၀ါႏွစ္ခုၾကားကေပၚထြက္လာမႈ။
ေျမပုိင္ရွင္စံနစ္နဲ႕ အင္ပုိင္ယာစံနစ္မွာ ႏွစ္မ်ားစြာၾကာခဲ့ျပီးပထမဆုံးထြက္လာတဲ့ Collective destiny
နဲ႔ ကုိယ္ပုိင္အသံကုိဖြဲ႕ခဲ့တယ္္။
သုိ႔ေသာ္ ကဗ်ာရဲ႕ညီညြတ္စည္းလုံးမႈ (Unity, ဒီမွာေတာ့ အဓိပၸါယ္ လ႔ုိသေဘာယူလည္းရႏုိင္ေကာင္းမယ္) ဟာဘာသာစကားရဲ႕ေဘာင္ထဲမွာမရွိေတာ့ပဲအျပင္ကုိထြက္လာခဲ့တယ္လုိ႔လည္းဆုိပါေသးတယ္။
က်ေနာ္ကေတာ့ ဘာေၾကာင့္မွန္းမသိ လြန္ခဲ့တဲ့အႏွစ္ ၂၀ နီးပါးက ဆုိေနက်သီခ်င္းကုိ
ဖ်တ္ခနဲသတိရလုိက္တာကေတာ့အျခား ႏုိးၾကားမႈတခုပဲျဖစ္ေပလိမ့္။

ဆက္ဦးမယ္

3 comments:

  1. medium တစ္ခုကုိ အသုံးျပဳ၍ အနုပညာ တစ္ရပ္ကုိ ဖန္တီးေနသေရြ. ထုိmedium ၏ ကန္.သတ္မႈုကုိ အနည္းနွင့္ အမ်ားေတာ့ ခံေနရမည္သာ ။ စာဖတ္သူ၏ အားထုတ္မႈကုိ လုိခ်င္၍ ဖန္တီးလုိက္ေသာ အနုပညာ၏ ပုံသ႑ာန္ကုိ ပုံမွန္သမားရုိးက် အစဥ္အလာ စည္းေဘာင္မ်ားမွ ခြဲထြက္သည္ဟု ဆုိပါလႇ်င္ စာေပအဖြဲ.အႏြဲ.ျဖင့္ ဖန္တီးေသာ အနုပညာရပ္သည္ အစဥ္အလာသတ္မွတ္ထားေသာ ဖြဲ.ထုံးေဘာင္မွေဖာက္ထြက္ဖုိ. အခက္ဆုံးျဖစ္မည္ ၊ စာဖတ္သူ၏ စိတ္ဝင္စားမႈကုိ စြဲေဆာင္မႈ အနည္းဆုံးျဖစ္မည္ဟု ထင္ျမင္မိပါသည္ ။

    ReplyDelete
  2. ဆုိလုိသည္မွာ "စာေပအနုပညာ"သည္ visualize ျဖစ္ဖုိ. အခက္ဆုံးျဖစ္ပါသည္ ။ ပန္းခ်ီ ၊ ရုပ္ရွင္ စသည္တုိ.တြင္ရွိေနသည့္ visualization effect တုိ. စာေပအနုပညာတြင္ မရွိေနပါ။ ထုိ.ေၾကာင့္ အစဥ္အလာဖြဲ.ထုံးမ်ားမွ ေဖာက္ထြက္ေသာ္လည္း visual effect မရွိေသာေၾကာင့္ စာဖတ္သူအေနျဖင့္ စိတ္ဝင္စားမႈအနည္းဆုံးျဖစ္မည္ဟု ယူဆျခင္းျဖစ္ပါသည္ ။ ယခုေဆြးေႏြးမႈမ်ားသည္ မိမိ၏ယူဆခ်က္မ်ား သက္သက္မႇ်သာ ျဖစ္ပါသည္ ။ ေဝဖန္ေရးကုိ မေလ့လာဖူးပါ ။ ျငီးေငြ.ဖြယ္ ဘာသာရပ္တစ္ခုအျဖစ္ ထင္ျမင္ေသာေၾကာင့္ မေလ့လာမိျခင္းလည္းျဖစ္နုိင္ပါသည္ ။
    စဥ္းစားမိေသာ အခ်က္မ်ား ရွိေနေသးေသာ္လည္း အဆုံးထိစဥ္းစားရမွာပ်င္းရိေသာ မိမိ၏ အက်င့္ဆုိးေလး ေပ်ာက္သြားမွာ စုိးေသာေၾကာင့္ ဤမႇ်နွင့္သာ ရပ္နားပါမည္ ။

    (မွတ္ခ်က္ ။ ။ ေလေပါတာ....ေလေပါေနတာ ။ ဟဲဟဲ)

    ReplyDelete
  3. ခုလုိေဆြးေႏြးတာေက်းဇူးတင္ပါသည္။
    အခ်ိန္ေပးျပီးတခုခုျပန္ေရးပါမည္။
    သတ္သတ္ပုိ႔စ္တင္ျပီးေရးရင္လည္းေရးပါမည္။
    (မွတ္ခ်က္။ ေခ်ာေမ....ေလာေပ.....ဘာျဖစ္လည္းဗ်ာ....ကုိယ့္ဘာသာေလေပါတာ)

    ReplyDelete