Friday, May 28, 2010

၃။ လူသား၏အျခားမ်က္ႏွာစာမ်ားေပ်ာက္ဆုံးျခင္း

ကုိလူ။ ။ ဒီတပတ္ေတာ့ Critical Theory အေၾကာင္းနဲနဲထပ္ေျပာၾကည့္ပါလား
ကုိမူ။ ။ Critical Theory က ၂မ်ိဳးကြဲေနတယ္။ စာေပေ၀ဖန္ေရးဘက္ကုိေလ့လာပုံကတပုိင္း၊ Social Theory အေနနဲ႔ေလ့လာပုံကတပုိင္းေပါ့။ က်ေနာ္တုိ႔က ဖရင့္ဖတ္ေက်ာင္းအေၾကာင္းေျပာေနၾကတာ ဆုိေတာ့စာေပေ၀ဖန္ေရးရွဳေထာင့္ကေလ့လာမွာမဟုတ္ဘူးဆုိတာေတာ့ကနဦးနားလည္ထားၾကရမယ္။
ကုိလူ။ ။ အင္း ခင္ဗ်ား Neo – Marxian ေတြအေၾကာင္းေျပာခ်င္ေနတယ္လုိ႔ေတာ့ အၾကမ္းဖ်င္းနားလည္ ထားပါတယ္။
ကုိမူ။ ။ Habermas တုိ႔ကုိ Neo – Marxian လုိ႔ေျပာလုိ႔ရသလားဆုိတာက်ေနာ္ေတာ့သိပ္မေသခ်ာဘူး။ စာေပဘက္ကေလ့လာမယ္ဆုိရင္လည္း Critical Theory ဟာ Structuralism, Post-structuralism, Deconstruction နဲ႔ Postmodernism စတဲ့စိတ္၀င္စားစရာေတြဘက္ကုိႏြယ္သြားမွာပါ။
ကုိလူ။ ။ စလက္စနဲ႔ Sociology ဘက္ကအပုိင္းကုိပဲ အရင္ေျပာပါဦး။
ကုိမူ။ ။ အဓိက အက်ဆုံးကေတာ့ လူသားကုိဖိႏွိပ္မွဳပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးကလြတ္ေျမာက္ျပီး ဆင္ျခင္တုံတရားနဲ႔ ျပည့္စုံတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုကိုထူေထာင္ဖုိ႔ ရည္ရြယ္တာပါပဲ။ ေဟာ့ကုိင္းမားေရွ႕မွာ ဖရင့္ဖတ္ေက်ာင္းစတင္ ခဲ့သူတခ်ဳိ႕ရွိေပမဲ့ အရမ္းေရွ႕တုိးလြန္းရင္လည္းဒီဘက္ပုိင္းကုိေရာက္ဖုိ႔ကၾကာမယ္။ ေဟာကုိင္းမားေျပာခဲ့တာတခုက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕စီးပြားေရးဘ၀၊ လူတဦးခ်င္းရဲ႕စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ဖြံ႕ျဖဳိးတုိးတက္မွဳ ကုိယဥ္ေက်းမွဳအ၀န္းအ၀ုိင္းထဲပုံစံကူးေျပာင္းတာေတြ၊ ဒီၾကားကအဆက္အစပ္ကုိေလ့လာတာ၊ သိပၸံ၊ အႏုပညာ၊ ဘာသာတရားဆုိတာေတြအျပင္ ဥပေဒ၊ ကုိယ္က်င့္တရား၊ ဖက္ရွင္၊ အားကစား၊ လူထုသေဘာထား၊ လူေနမွဳပုံစံ ေတြကုိပါေလ့လာတာ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကုိဘက္ေပါင္းစုံကေလ့လာျပီး သာယာ တဲ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုကုိတည္ေဆာက္ဖုိ႔စဥ္းစားတာ Critical Theory ပါပဲ။
ကုိလူ။ ။ မာ့က္စ္တုန္းကေတာ့ လူတဦးခ်င္းနဲ႔သူတုိ႔ရဲ႕ လူမွဳဘ၀စိတ္ခံစားမွဳေတြကုိပယ္ထားခဲ့တယ္ေနာ္။
ကူိမူ။ ။ ဒီလုိေျပာလုိ႔ရပါလိမ့္မယ္။ မာ့က္စ္ရဲ႕ Dialectical Materialism (အႏုပ႗ိေလာမရုပ္၀ါဒ) နဲ႔ေတာ့ကြဲသြားတာေပါ့။ သုိ႔ေသာ္ ေဟာ့ကုိင္းမား၊ အာဒုိးႏုိးတုိ႔နဲ႔မတူတဲ့ ဖရင့္ဖတ္ဂုိဏ္းထဲကပဲ နာမည္ၾကီးတေယာက္ရွိေသးတယ္။ သူက Herbert Marcuse (1898 – 1979)။ သူ႔ကုိလည္းထဲ့ေျပာရပါ လိမ့္မယ္။
ကုိလူ။ ။ အေရးၾကီးမယ္ထင္တဲ့အစမွန္သမွ်ေတာ့ဆြဲထုတ္သြားေပါ့ေလ။ က်န္တာေတြကေတာ့ တဦးနဲ႔တဦး စိတ္၀င္စားပုံကုိမူ တည္ျပီး ဆက္ေလ့လာၾကရမွာေပါ့။ ေလ့လာပုံလည္းကြဲႏုိင္ပါတယ္။
ကုိမူ။ ။ မားကူ႔စ္ ကဖရင့္ဖတ္ေက်ာင္းကုိ ၁၉၃၃ မွာစေရာက္တယ္။ သူလည္းဂ်ဳးစပ္ေတာ့ ေဟာ့ကုိင္းမားတုိ႔ အာဒုိးႏုိးတုိ႔နဲ႔အတူတူ အေမရိကားကုိပါသြားတယ္။ သူတုိ႔ေတြနယူးေယာ့က ကုိလံဘီယာတကၠသုိလ္မွာ ဖရင့္ဖတ္ ကုိဆက္အသက္သြင္းၾကတယ္။
ကုိလူ။ ။ သူကအေမရိကန္ေထာက္လွမ္းေရးမွာ၀င္လုပ္ေသးတယ္လုိ႔ၾကားဖူးသလုိပဲ။
ကုိမူ။ ။ ေဟာ့ကုိင္းမားနဲ႔အာဒုိႏုိ ဂ်ာမနီကုိျပန္လာေတာ့ သူကအေမရိကားမွာက်န္ေနခဲ့တယ္။ ခင္ဗ်ားေျပာတဲ့ American Intelligence နဲ႔ State Department အတြက္အလုပ္လုပ္ေပးတာ ဟာေနာက္ပုိင္း သူ႔ေနာက္လုိက္ေတြ ေက်ာင္းသားေတြ အတြက္စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ေတာ့ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆုိတယ္။ သ႔ူအယူအဆနဲ႔ အေရးအသားေတြဟာ New Left လွဳပ္ရွားမွဳေတြအတြက္ဦးေဆာင္မွဳေပးႏုိင္ခဲ့တယ္။ ဥေရာပမွာနာဇီေတြစစ္ရွဳံးေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ခံလူတန္းစားကုိ အစြမ္းကုန္ဖိႏွိပ္ခဲ့တဲ့ ဖက္ဆစ္စံနစ္ဟာ က်ဆုံးသြားတယ္ဆုိေပမယ့္ အလုပ္သမား လူတန္းစားဟာ အရင္းရွင္စံနစ္ရဲ႕ သက္ေတာင့္ သက္သာအခုိင္းေစခံဘ၀ (comfortable slavery) ကေနမလြတ္ေျမာက္ခဲ့ၾကဘူး။
ကုိလူ။ ။ လူေတြဟာသူတုိ႔လက္ရွိဘ၀ကုိအမွန္အတုိင္းနားမလည္ႏုိင္ပဲ အရင္းရွင္စံနစ္ရဲ႕ လိမၼာပါးနပ္တဲ့ လွည့္စားမွဳေအာက္မွာကမၻာၾကီးကုိေျပာင္းလဲလုိစိတ္ေတြေပ်ာက္သြားတယ္ဆုိပါေတာ့။
ကိုမူ။ ။ ေဟာ့ကုိင္းမားနဲ႔အာဒုိးႏုိး တုိ႔ကဒီအေနအထားမွာ ေတာ္လွန္ေရး ကုိျမင္ၾကည့္လုိ႔မရေတာ့ဘူး။ စိတ္ပ်က္အားေလ်ာ့သြားခဲ့ၾကတယ္။ ဒီသေဘာကုိ The Dialectics of Enlightenment မွာေတြ႔ရတယ္။ သုိ႔ေသာ္ မားကူ႔စ္ကလက္မေလွ်ာ့ဘူး။
ကုိလူ။ ။ လုပ္ပါဦး ခင္ဗ်ား မားကူ႔စ္ၾကီးကေတာ္လွန္ေရးအတြက္ဘယ္လုိေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အသစ္ေတြေပးခဲ့သလဲ။
ကုိမူ။ ။ သူကဖရြဳိက္ဒ္ (Sigmund Freud) နဲ႔ မာ့က္စ္ ကုိေရာဖုိ႔လုပ္လာတယ္။ ဖရြဳိက္ဒ္ ကုိျပန္အသက္သြင္း လာတာ ဖရင့္ဖတ္ အတြက္ေတာ့အသစ္မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့မားကူ႔စ္ေလာက္ေတာ့ဘယ္သူမွထဲထဲ၀င္၀င္ မလုပ္ခဲ့ၾကဘူး။
ကုိလူ။ ။ ဖရြဳိက္ကုိေတာ့က်ေနာ္ၾကားဘူးတယ္။ သူက မသိစိတ္ (Unconscious Mind) နဲ႔နာမည္ၾကီးတာပဲ။ Psychoanalysis ပညာရွင္၊ ဒါကုိမာ့က္စ္ ရဲ႕ Materialism နဲ႔ ဘယ္လိုေပါင္းတာလဲ။
ကုိမူ။ ။ ဖရြဳိက္ဒ္ ကေတာ့ရွင္းတယ္။ လူ႔ဘ၀ကုိေမာင္းႏွင္တဲ့အေျခခံအင္အားဟာ လိင္စိတ္ပဲ။ Sexual Desire ဒါအေျခခံပဲ။ လူ႔ယဥ္ေက်းမွဳျမင့္လာတာနဲ႔အမွ် ဒီလိင္စိတ္ဟာ ဖိႏွိပ္ခံလာရတယ္။ ဒါမေရွာင္လြဲႏုိင္ဘူး။ လူ႔အဖြဲ႔စည္း တခုဟာယဥ္ေက်းမွဳျမင့္မားလာေလေလ ဒီလိင္စိတ္ဟာဖိႏွိပ္ခံလာရေလေလပဲ၊ ဒီလုိဆုိတယ္။
ကုိလူ။ ။ ဆုိေတာ့ ယဥ္ေက်းတဲ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတခုေပးဆပ္ရတဲ့တန္ရာတန္ဖုိးက လိင္စိတ္ဖိႏွိပ္ခံရလို႔ေပၚလာ တဲ့မေပ်ာ္ရႊင္မွဳနဲ႔ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာနာမက်န္းမွဳပဲလုိ႔ေျပာခ်င္တာလား။
ကိုမူ။ ။ ဒါကုိမားကူ႔စ္ကလက္မခံဘူး။ လူ႔ယဥ္ေက်းမွဳအတြက္လိင္စိတ္ဖိႏွိပ္ခံရတယ္ဆုိတာ မျပည့္စုံတဲ့အခ်ိန္ မွာေတာ့ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္မယ္။ ခုလုိအေနာက္ရဲ႕ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာေနခ်ိန္မွာေတာ့ ဒါမလုိအပ္ေတာ့ဘူးလုိ႔ဆုိတယ္။
နည္းပညာ၊ ကုန္ပစၥည္း နဲ႔ ေစ်းေပါတဲ့ေဖ်ာ္ေျဖမွဳပုံစံေတြေၾကာင့္ စစ္ျပီးေခတ္အရင္းရွင္စံနစ္ေအာက္မွာ လူသား ဟာေခတ္ေျပာင္းေတာ္လွန္ေရးေစ့ေဆာ္မွဳေတြေပ်ာက္ဆုံးသြားတယ္၊ ပုိျပီးဖိႏွိပ္ခံရဖုိ႔ျဖစ္လာတယ္။ သူတုိ႔ရဲ႕အေတြ႕အၾကဳံေပၚမွာမူတည္ျပီးေပၚလာတဲ့ ဆႏၵေတြအေပၚမွာကုိ ေ၀ဖန္သုံးသပ္မွဳေတြ ေပ်ာက္ဆုံးလာေတာ့တယ္။ အက်ဳိးဆက္က လူသားဟာ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ ေန႔စဥ္လူ႔ဘ၀ကုိျဖတ္သန္းျခင္း ဆုိတဲ့ မ်က္ႏွာစာ တဘက္တည္းမွာပဲ သူ႔ဘ၀ကုိေမွ်ာသြားေနေတာ့တယ္။ ေမာ္ဒန္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲက ေမာ္ဒန္လူသား ရဲ႕ ေယ်ဘူယ်ပုံစံလုိ႔သူ႔ရဲ႕ထင္ရွား တဲ့ One Dimensional Man (1964) မွာတင္ျပခဲ့တယ္။
ကုိလူ။ ။ ဒါဆုိသူက ကြန္ျမဴနစ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေကာ၊ အရင္းရွင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ေကာႏွစ္ခု စလုံးကုိ ေ၀ဖန္ခဲ့တာေပါ့။
ကုိမူ။ ။ ဒါေၾကာင့္သူ႕ကုိလည္းႏွစ္ဘက္စလုံးကျပန္တုိက္ခုိက္ခဲ့ၾကတာေပါ့။ သူကေတာ္လွန္ေရးအတြက္ မာ့က္စ္ေျပာခဲ့တဲ့အလုပ္သမားလူတန္းစားအစား ေက်ာင္းသား၊ အမ်ိဳးသမီး၊ လူမည္း၊ Gay ၊ ဆင္းရဲသားေတြ ကသာ အေတြးအေခၚအရေကာ လွဳပ္ရွားမွဳအရပါ အေရးပါလာခဲ့မယ္ဆုိတယ္။ မာ့က္စ္ရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးေဘာဂေဗဒ ထဲကုိဖရြဳိက္ရဲ႕စိတ္သရုပ္ခြဲပညာကိုေပါင္းစပ္ခ်င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မာ့က္စ္၀ါဒီေတြကမၾကဳိက္ၾကဘူး။ တဘက္မွာလည္း လက္ရွိသိပၸံနဲ႔နည္းပညာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကုိသူမၾကဳိက္ေပမဲ့ ဒါကုိဘယ္လုိေျဖရွင္းရမလဲဆုိတဲ့ တိက်တဲ့အေတြးအေခၚတခုကိုမေပးႏုိင္ခဲ့ဘူးလုိ႔ ေ၀ဖန္ခံရပါတယ္။
ကုိလူ။ ။ ဟာဘားမားက်ေတာ့သူတုိ႔ေတြနဲ႔ဘာကြာသလဲ၊ သူကခုထိသက္ရွိထင္ရွားရွိေနတာေနာ္။
ကုိမူ။ ။ ဖရင့္ဖတ္ေက်ာင္း၊ ေ၀ဖန္ေရးသီအုိရီ နဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့ ႏုိင္ငံေရးေတြးေခၚရွင္ေတြဟာ မာ့က္ကုိလက္ရွိ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ လုိက္ဖက္တဲ့အေတြးအေခၚတစ္ရပ္ျဖစ္လာေအာင္ျပန္ျပီးအားထုတ္ၾကတာပါပဲ။ ေဟာ့ကုိင္းမားနဲ႔အာဒုိးႏုိး ျပီးေတာ့ သူတုိ႔ရဲ႕ ဥါဏ္အလင္းေခတ္ရဲ႕ဒုိင္ယာလက္တစ္။ မားကူ႔စ္ နဲ႔သူ႔ရဲ႕ မ်က္ႏွာစာတဘက္တည္းရွိေသာလူသား၊ ဒါေတြကုိအၾကမ္းဖ်င္းသိထားမွသာ လက္ရွိသြားေနတဲ့ ဟာဘားမားတုိ႔ လမ္းေၾကာင္းကုိ ပုိနားလည္လာမွာပါ။

KZေက

3 comments:

  1. ဟူးးးးးးးးးးးးးးေမာသြားတယ္.....။ ဆက္ပါဦးဗ်ဳိ. ။ ေစာင့္ဖတ္ရက်ဳိးနပ္ပါေပတယ္ ။

    ReplyDelete
  2. ေအးဗ်ာ က်ေနာ္လည္းနဲနဲေမာသြားတာပါပဲ
    ေစာင့္ဖတ္ရက်ဳိးနပ္ရင္ ေရးရက်ဳိးလည္းနပ္မည္ထင္

    ReplyDelete
  3. အရင္းရွင္စနစ္ က လူလတ္တန္းစားကို ေမြးဖြားေပးခဲ႕ ၿပီး အေနာင္ႏုိင္ငံက လူလတ္တန္းစားေတြဟာ လြတ္လပ္ခြင္႕၊ အခြင္႕အေရး၊ မညီမွ်မူ စတာေတြကို ေတာင္းဆို တိုက္ပြဲဝင္ခဲ႕ၾကတယ္။ အခု ဖြံ႕ၿဖိဳဆဲႏုိင္ငံ ေတြမွာ ေပၚေပါက္ျဖစ္ထြန္းေနတဲ႕ လူလတ္တန္းစားေတြကေတာ႕ အခြင္႕အေရးေတာင္းဆိုမူေတြ မလုပ္လို(မလုပ္ရဲ) ၾကဘဲ ရရွိထားတဲ ဥစာဓနႂကြယ္ဝမူေတြ ကိုလက္လႊတ္ရမွာ စိုးရိမ္ေနၾကတယ္လို႕ဆိုၾကတယ္။

    ဆိုင္ မဆိုင္ေတာ႕မသိ ေလွ်ာက္ေအာ္သြာၿပီဗ်ိဳ႕။ ဆက္ပါဦး၊ ေမွ်ာ္ေနပါတယ္။

    ReplyDelete