Sunday, August 7, 2011

သု၀ဏအျမန္ရထား - ၂

အပုိင္း (၃)
အာဏာရွင္စံနစ္ကေနဒီမုိကေရစီကုိ ေျပာင္းမယ္လုိ႔ဆုိတဲ့အတြက္ စီးပြားေရးျပန္လည္ျပင္ဆင္မွဳေတြ ဟာမလြဲမေသြလုိအပ္လာပါတယ္။ အေျပာင္းအလဲေအာင္ျမင္မလားဆုိတာကုိ အဓိကခ်ိန္ၾကည့္တဲ့အခ်က္ တခ်က္ရွိပါတယ္။ အဲဒါအစုိးရေဟာင္းရဲ႕ဦးစီးဦးေဆာင္ႏုိင္ငံေရးစီမံခန႔္ခြဲသူေတြဘယ္ေလာက္ ျပန္ပါေနသလဲ ဆုိတာပါ။ နဲေလပုိေအာင္ျမင္ေလပါ။ က်ေနာ္တုိ႔ဆီမွာ စစ္အစုိးရေဟာင္းထဲက လူအားလုံး အရပ္သားအစုိးရသစ္အျဖစ္ အသြင္ေျပာင္း လာတယ္။ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ လက္ရွိစီးပြားေရးနယ္မွာ ထုနဲ႔ထည္နဲ႔ကုိ အက်ဳိးစီးပြား ေတြရွိေနပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီအက်ဳိးစီးပြားကိုဆန္႔က်င္ျပီး ႏုိင္ငံအတြက္ ျပည္သူအတြက္ ေရရွည္စီးပြားေရးဗ်ဳဟာ ေတြကုိဘာမွတည္ခြင့္ မရႏုိင္ဘူးျဖစ္ေနတယ္။
တကယ္တမ္းမွာ စီးပြားေရးတည္ျငိမ္လာဖုိ႔၊ ေစ်းႏွဳန္း နဲ႔ ကုန္သြယ္မွဳစည္းမ်ဥ္းနဲ႔လြတ္လပ္ခြင့္ ေတြျဖစ္လာဖုိ႔ အတြက္ စီးပြားေရးတတ္ကြ်မ္းနားလည္တဲ့ ပညာရွင္ေတြ လုိပါတယ္။ လက္ရွိအစုိးရအဖြဲ႔ထဲက မဟုတ္တဲ့ ႏုိင္ငံေရးဖိအားကင္းတဲ့ ပညာရွင္အဖြဲ႔တဖြဲ႔လုိပါတယ္။ သူတုိ႔ကုိ ထိပ္တန္းလက္ရွိ ႏုိင္ငံေရးအာဏာ ရွိသူေတြက ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံေပးရပါမယ္။ ပုိလန္ရဲ႕စီးပြားေရးအရ ကနဦးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးအစီအစဥ္ကုိ Leszek Balcerozicz တုိ႔အဖြဲ႔က ဦးေဆာင္ခဲ့သလုိမ်ဳိးေပါ့။ စီးပြားေရးပညာရွင္ကုိအၾကံေပးအဖြဲ႔ထားရုံနဲ႔မျပီးပါဘူး။ တကယ္အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္တဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးလည္းရွိေနဖုိ႔လုိပါတယ္။ အစုိးရသစ္မွာ တခ်ဳိ႕ကတကယ္ စီးပြားေရးေျပာင္းလဲမွဳေတြကုိ စိတ္၀င္စားေကာင္းစိတ္၀င္စားပါလိမ့္မယ္။ သုိ႔ေသာ္အခ်ဳိ႕အဓိကက်သူေတြအတြက္ ဒါဟာ စစ္တပ္နဲ႔ အရပ္သားႏုိင္ငံေရးသမားၾကားက ေနာက္ထပ္အားျပဳိင္တဲ့ ႏုိင္ငံေရးကစားပြဲတမ်ဳိး ပါပဲလို႔ ျမင္ေနရင္ အေျပာင္းအလဲ ဟာ ဟန္ျပပဲျဖစ္လာမွာပါ။
ေနာက္တခ်က္က အေျခခံက်တဲ့စီးပြားေရးအေျပာင္းအလဲအတြက္ က်ယ္ျပန္႔တဲ့သေဘာတူညီမွဳတခု လုိပါတယ္။ အေရွ႕ဥေရာပကြန္ျမဴနစ္အာဏာရွင္စံနစ္ေအာက္ကထြက္လာျပီး စီးပြားေရးႏုိင္ငံေရး ျပင္ဆင္မွဳေတြ လုပ္ခ်ိန္နဲ႔ ဂုိးသြင္းေကာင္းတဲ့ ကုိကုိေတြျဖစ္တဲ့ ဘရာဇီးတုိ႔ အာဂ်င္တင္းတုိ႔လုိ လက္တင္အေမရိကသားေတြ စစ္အာဏာရွင္စံနစ္ကလြတ္္လာျပီး ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးေတြလုပ္တဲ့ အခ်ိန္ျခင္းအတူတူေလာက္ပါ။ ေစ်းကြက္မုိဒယ္ကုိဘယ္လုိခ်ိန္မယ္၊ ဘယ္အပုိင္းကုိအရင္ဖြံ႔ျဖဳိးေအာင္လုပ္မလဲ။ ကုန္သြယ္ေရးအတားအဆီးေတြ ဘယ္လုိျပန္ညွိမလဲစတာေတြမွာ ဆုိင္ရာႏုိင္ငံေရးအင္အားစုေတြ သေဘာတူညီမွဳ ရေအာင္လုပ္ႏုိင္ခဲ့တဲ့ အေရွ႕ဥေရာပဟာ လက္တင္အေမရိကထက္ေအာင္ျမင္မွဳပုိေစာခဲ့ပါတယ္။
ဒါေတြဟာ စီးပြားေရးသီအုိရီေတြ တျခားႏုိင္ငံအေတြ႔အၾကဳံေတြ နဲ႔ခ်ဥ္းကပ္ေနတာပဲ။ ကုိယ့္ႏုိင္ငံနဲ႔ ဘယ္ေလာက္ဟပ္မိလုိ႔လဲလုိ႔ ခင္ဗ်ားကေမးခ်င္တယ္ဆုိရင္လက္ေတြ႔မွာဘာေတြျဖစ္ေနသလဲဆုိတာ ၾကည့္ၾကရေအာင္။ လက္ရွိအစုိးရအေမြရထားတာက ႏုိင္ငံေတာ္ကဦးေဆာင္တဲ့အရင္းရွင္စံနစ္ (State Capitalism)။ အရင္ စစ္အစုိးရဟာ ႏုိင္ငံေရးေျဖရွင္းမွဳကိုအဓိကမလုပ္ခဲ့ပဲ သူ႔လက္ထက္မွာဒီစံနစ္ကုိ အသက္သြင္းခဲ့တယ္။ ဒီစံနစ္ကႏုိင္ငံေရးအရ ႏုိင္ငံတကာနဲ႔ ကုိယ့္ျပည္သူေထာက္ခံမွဳမရတဲ့အစုိးရေတြဟာ ႏုိင္ငံေရးအၾကဳိးအျမတ္ကုိ ေရွ႕တန္းတင္တဲ့စီးပြားေရးကုိ လက္သင့္ရာလုပ္ငန္းရွင္နဲ႔ လုပ္တာပါ။ လြယ္လြယ္ဥပမာေပးရရင္ လုံျခဳံေရးေကာင္စီမွာ ျမန္မာကိစၥမဲခြဲေတာ့မယ္ဆုိရင္ တရုတ္ဆီေျပးျပီး သူ႔အတြက္ ပဲအက်ဴိးရွိျပီး၊ ကုိယ့္အတြက္သိပ္အက်ဳိးမရွိတဲ့ စာခ်ဳပ္တခုေျပးခ်ဳပ္ထားတာမ်ဳိးေပါ့။ ဒါမွ ဗီတုိရမယ္ေလ။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ၾကီးေတြ ဟာ အရွဳံးခံျပီး အစုိးရေပၚလစီကုိလုိက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကတယ္။ ျပီးရင္အစုိးရကလည္းျမဳိးျမဳိးျမက္ျမက္ရႏုိင္တာမ်ဳိးေတြျပန္ျပီးဂြင္ရွာေပးရျပန္တယ္။ ဒါေတြကဒီေလာက္ထိေျပာ ဖုိ႔ေတာင္မလုိပါဘူး။ ခင္ဗ်ားသိပါတယ္ အစုိးရနဲ႔ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြေပါင္းျပီး ထြင္ထားတဲ့ ရုိက္စားဂြင္ေတြဟာ အမ်ားၾကီးပါ။ ျပီးေတာ့အဲသည္ကရလာတဲ့ ေငြေတြနဲ႔ တျခားေစ်းကစားမွဳေတြလုပ္ၾကတယ္။
ကမာၻမွာ အစုတ္ဆုံးဆုိေပမဲ့ေစ်းအၾကီးဆုံးကားေတြက်ေနာ္တုိ႔ ၀ယ္စီးခဲ့ၾကရတယ္။ အခုအိမ္ျခံေျမေစ်းေတြဟာ တဟုန္ထုိးျမင့္တက္သြားျပီ။ ရန္ကုန္မွာ ျမဳိ႕သစ္ေခ်ာင္က်တဲ့ေနရာက ေျမကြက္ေလးတကြက္ဟာ အနဲဆုံးသိန္းတရာ ရွိတယ္။ တလကုိ ေဒၚလာ ငါးရာစုႏုိင္တဲ့ လူတေယာက္ ဒီေျမကြက္၀ယ္ဖုိ႔ ၃ႏွစ္ၾကာမယ္။ အိမ္ေဆာက္ဖုိ႔ ေနာက္၃ ႏွစ္ေငြထပ္စုရမယ္။ ကားေစ်းကြက္ေတြပ်က္တယ္ဆုိေပမယ့္ ဂ်စ္ကားကလြဲလုိ႔ သိန္းတရာဆုိဘာကားမွမရဘူး။ ထားေတာ့ ကားစီးဖုိ႔ေနာက္၃ႏွစ္စာ ေငြလုိတယ္။ အဲ ၉ႏွစ္ ၁၀ႏွစ္ကုန္းလုပ္ျပီး ျမန္မာျပည္ျပန္လာရင္ ျမဳိ႕သစ္မွာ အိမ္ေလးနဲ႔ ကားေလးနဲ႔ဆုိေတာ့ မဆုိးဘူးပဲထားဦး။ မီးမမွန္ဘူး၊ အ၀ီစိေရမေမာင္းႏုိင္ဘူး။ ကားဆီတန္းစီတာ စတဲ့ဒုကၡဆုိတာကရွိေသးတယ္။ အဲဒါေတြအားလုံးသည္းခံ ႏုိင္တယ္ဆုိဦး။ ျမန္မာျပည္မွာဘာလုပ္စားမလဲ။ ဒီအခ်က္ေတြဟာ လူလတ္တန္းစားေတြရဲ႕ ေသကြင္းေသကြက္ေတြကုိ တုိက္ရုိက္မွန္တာပဲ။ လူလတ္တန္းစားအားမေကာင္းတဲ့ ႏုိင္ငံဟာ စီးပြားေရးဘယ္လုိဖြံျဖဳိးမလဲ။ လူလတ္တန္းစားေတာင္မနဲရုန္းကန္ေနရတယ္ဆုိေတာ့ ေအာက္ေျချပည္သူ ေတြဘယ္လုိလုပ္ၾကမလဲ။ မဂၤလာဒုံေလဆိပ္ကုိ ႏုိင္ငံျခားသြားမဲ့သူေတြ တီအီးကားၾကီးေတြနဲ႔ လာတာျမင္ဖူးလား။ ေတာက လူေတြ (လယ္လုပ္သူေတြေနမွာေပါ့) မေလးရွားသြားဖုိ႔လာတာတဲ့။ အစုိးရတရပ္ဟာ ျပည္သူ႔အက်ဴိးစီးပြားကုိ အကာအကြယ္မေပးႏုိင္ဘူး။ ေပးခ်င္တဲ့ဆႏၵမရွိတာလား။ ေပးႏုိင္တဲ့တတ္ကြ်မ္းနား လည္မွဳမ်ဳိးမရွိတာလား။ အစုိးရကလုပ္မေပးႏုိင္သလုိ ျပည္သူေတြမွာလည္းေထာက္ျပေ၀ဖန္ခြင့္မရဘူး။ မီဒီယာေတြဟာ တေန႔ဥပေဒတမ်ဳိးေအာက္မွာ စည္းခ်က္ၾကည့္ျပီး ေခါင္းခါးေျခလက္ လွဳပ္ေနၾကရတယ္။
ေအာက္မွာထုိင္ေနတာ ႏုိင္ငံေရးျပႆနာေတြ။ အဲဒီေပၚတည္ျပီး ရွိေနတဲ့ အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳနဲ႔ တလြဲစီးပြားေရးေပၚလစီေတြ။ အမတရာဆင္းေျပာခဲ့သလုိ စီးပြားေရးဖြံ႕ျဖဳိးမွဳဆုိတာ လူတဦးခ်င္းစီရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ လုပ္ကုိင္ႏုိင္စြမ္းရည္၊ အလုပ္ရရွိေရးအခြင့္အလမ္း၊ လူမွဳဘ၀လုံျခဳံေရး။ ဒါေတြနဲ႔တုိက္ရုိက္ ကုိပတ္သက္ေနတာပါ။ ဖြံ႔ျဖဳိးတုိးတက္မွဳဆုိတာ လြတ္လပ္မွဳကိုတုိးခ်ဲ႕ေနတဲ့ျဖစ္စဥ္ပါ။ ဒါေတြကုိ တျပဳိင္နက္မရွင္းပဲ ဆင္းရဲမွဳတုိက္ဖ်က္ေရးဆုိရင္ေတာ့ မုိးယုိေနတာမဖာပဲ ေရယုိတဲ့ေနရာခြက္ခံထားတာမ်ဳိးပဲ။ ဖိနပ္နဲ႔မေတာ္လုိ႔ ဖေႏွာင့္လွီးတာမ်ဳိးပဲ။ အေျခခံက်တဲ့ေရာဂါကုိမကုပဲ ကြမ္းရြက္ျပဳတ္ေရေလး ေရေႏြးနဲ႔တုိက္ရင္ေတာ့ ေခြ်းေလးေတာ့စုိ႔ေကာင္းစုိ႔လာလိမ့္မယ္။ ဘာမွေတာ့ထူးလာမွာမဟုတ္ဘူး။ ေကာင္းျပီေလ။ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲဟာမျဖစ္မေနလုိေနျပီဆုိေတာ့ ဘယ္လုိလုပ္ၾကမလဲ။ ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္ေတြက စခဲ့တဲ့ စစ္တပ္ကအဓိက ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ အခ်င္းခ်င္းခ်ေကာင္းေနၾကတဲ့ ျမန္႔မာ့ႏုိင္ငံေရး ႏွစ္ငါးဆယ္ေက်ာ္ ကုိ ဘယ္အခ်က္ေတြကအရင္စရွင္းမလဲ။ ေကာင္းမြန္တဲ့ စစ္ဘက္ အရပ္ဘက္ ဆက္ဆံေရးတခုကုိ ဘယ္လုိရေအာင္သြားမလဲ။ ဒီေမးခြန္းဟာ လက္ရွိႏုိင္ငံျပန္လည္ထူေထာင္လုိတဲ့ အစုိးရ၊ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ၊ စစ္တပ္အၾကီးအကဲေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးနားလည္ကြ်မ္းက်င္သူ ဆုိသူတုိင္းကုိ စိန္ေခၚေနတဲ့ေမးခြန္းလည္းျဖစ္ပုံရပါတယ္။ ဒီေမးခြန္းကုိ ဘာေကာင္မွမဟုတ္ေပမယ့္ က်ေနာ္ ၾကဳိးစားျပီးေျဖၾကည့္ပါ့မယ္။

Reference: Linkages between politics and economics by Nelson Joan M.
Journal of Democracy, October 1994

ဆက္ပါမည္
KZေက

2 comments:

  1. ဆရာေက...ဆရာဦးေအာင္သင္း ေျပာသလို ေျပာရရင္ ေခါင္းလိမ္းဆီ ပါးေပၚေပရင္ ဒါ အမိႈက္ပဲဗ်၊ အင္းးးး လူမွန္ ေနရာမွန္ဆိုတဲ့ စကားက အရမ္းတာတယ္။

    တစ္ခုေလာက္ ေတာင္းဆိုပါရေစ။ အပိုဒ္ေလးေတြ ခြဲခဲြေရးပါလားဟင္၊ မ်က္လံုးမေကာင္းေတာ့ ဖတ္ရင္းနဲ႔ အေပၚ ေအာက္ လိုင္းေတြ ပူးကုန္လို႔ :)

    ReplyDelete
  2. က်ေနာ္ word ေပၚေရးျပီး ကူးတင္လုိက္တာပဲ။
    မူရင္းမွာေတာ့ခြဲတယ္။ ေနာက္တခါဆုိ ဘေလာ့ထဲမွာလည္းမတင္ခင္
    ေကာ့ကန္ကားေလးေတာ့လုပ္ေပးပါဦးမယ္ :)
    ဖတ္လုိ႔ တခါ မွတ္ခ်က္ေၾကာင့္တခါ ႏွစ္ခါေက်းဇူးတင္ပါတယ္

    ReplyDelete