Monday, January 31, 2011

ပုံဖ်က္ထားေသာသမုိင္းႏွင့္ဘာသာစကား (သုိ႔) လူမည္းကဗ်ာဆရာမတေယာက္ရဲ႕ဒါဏ္ရာ

ေမး။ ။ ဘာလုိ႔ခင္ဗ်ားလုိလူမည္းအမ်ဳိးသမီးတေယာက္ကခင္ဗ်ားခုေရးေနတဲ့ကဗ်ာမ်ဳိးေတြေရးရတာလဲ
ေျဖ။ ။ ခင္ဗ်ားခုေရးေနတဲ့ကဗ်ာမ်ဳိးဆုိတာ ရွင္ဘာေျပာခ်င္တာလည္း၊
ေမး။ ။ ကဗ်ာပုံစံက ရွဳပ္ေထြးျပီး စိတၱဇ ဆန္တယ္ဆုိရင္၊ ခင္ဗ်ားတခုခုေလာက္ျပန္ေျပာဖုိ႔ရွိလား
ေျဖ။ ။ ဟင့္အင္း
ေမး။ ။ ဘာလုိ႔လဲ
ေျဖ။ ။ ဂ်က္ဇ္ ဂီတလည္းခုလုိရွဳပ္ေထြးတာပဲမလား၊ ဘယ္သူကနားမေထာင္ပဲေနလုိ႔လဲ။ ခုလုိေ၀ဖန္မွဳမ်ဳိးဟာ ကဗ်ာေတြထက္စာရင္ ေ၀ဖန္သူအေၾကာင္းကုိသာေဖာ္ျပေနတာပဲ
ေမး။ ။ ဒါေပမယ့္ ခုလုိရွဳပ္ေထြးလြန္းေတာ့ စာဖတ္သူေတြအတြက္အခက္အခဲရွိတယ္။ ခင္ဗ်ားစာဖတ္ ပရိတ္သတ္နဲမွာပဲ။ ဒါကခင္ဗ်ားကုိဘာမွမရုိက္ခတ္ဘူးလား
ေျဖ။ ။ ရွင္ေျပာေတာ့တခုသြားသတိရတယ္။ အဲဒီတုန္းက ကဗ်ာရြတ္ပြဲတခု၊ က်မက က်မၾကဳိက္တဲ့ နာမည္ၾကီး လူမည္း ျဗိတိလွ် ဒပ္ကဗ်ာဆရာ (dub poet / ဂ်ေမကာတြင္ ၁၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္မ်ားတြင္စတင္ခဲ့ေသာ ဂီတကဗ်ာအမ်ဳိးအစား) Linton Kwesi Johnson ရဲ႕ေနာက္မွာရြတ္ရမွာ။ က်ဳးဘားကဗ်ာဆရာတေယာက္ ဗီဇာေၾကာင့္မလာႏုိင္လုိ႔ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္က်မွ က်မ အစား၀င္ဖုိ႔ျဖစ္လာတယ္။ ဟုိကုိေရာက္သြားေတာ့မွီတယ္ဆုိရုံေလး။ LKJ ကက်မကုိအရင္ရြတ္ဖုိ႔အခြင့္ေပးတယ္။ သူ႔ကဗ်ာေတြက တီး၀ုိင္းနဲ႔ရြတ္ဆုိျပီး စည္းခ်က္က်က်၊ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔လည္းဆက္ႏြယ္မွဳရွိ၊ ေဖ်ာ္ေျဖမွဳလည္းေပးႏုိင္တယ္။ ဆန္႔က်င္ဖက္အေနနဲ႔ က်မ ကဗ်ာေတြက ရစ္သမ္တုိ႔ ရုိင္းမ္ တုိ႔ မီတာတုိ႔ဆုိတာေတြကုိ ေဖ်ာက္ျပီး ေရးထားတာေတြမလား။ ဒီေတာ့ အေစာပုိင္းေရးထားတဲ့ အဓိပၸါယ္ေကာက္ရလြယ္တဲ့ ႏုိင္ငံေရးအရ ရည္ရြယ္ခ်က္ထင္ရွားတဲ့ ကဗ်ာေတြကုိပဲ ရြတ္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ေျပာရရင္ပရိတ္သတ္က သူ႔ကုိနားေထာင္ဖုိ႔ေရာက္လာတာ။ သူတု႔ိစိတ္၀င္စားမွဳနဲႏုိင္တဲ့ကဗ်ာပုံစံေတြကိုက်မ မေရြးခ်ယ္ျဖစ္ခဲ့ဘူး။
ေမး။ ။ ခင္ဗ်ား LKJ ရတဲ့ပရိတ္သတ္အားေပးမွဳမ်ဳိးကုိေကာ မနာလုိျဖစ္မိသလား
ေျဖ။ ။ ႏုိး၊ ဒါဟာ ေဖ်ာ္ေျဖမွဳအသားေပးအႏုပညာ အမ်ဳိးအစားေတြမဖန္တီးတဲ့ အာဖရိကႏြယ္ ကဗ်ာဆရာတေယာက္ ေတြ႔ၾကဳံရတဲ့ အေျခခံျပႆနာတခုပါပဲ။
ေမး။ ။ ဘယ္လုိမ်ဳိးပါလိမ့္
ေျဖ။ ။ က်မအထင္ေပါ့ေလ၊ တခ်ဳိ႕ကဗ်ာဆရာေတြဟာ ဘာသာစကားကုိသူတုိ႔အသုံးျပဳဖုိ႔ တခါတည္းတန္း ရလုိက္တယ္လုိ႔သေဘာထားႏုိင္ခဲ့တယ္။ တခ်ဳိ႕က်မလုိကဗ်ာဆရာေတြမွာေတာ့ ဘာသာစကားဟာ ယုံၾကည္ စိတ္ခ်ရတဲ့အဆင့္မွာမရွိေသးဘူး။ ပန္းခ်ီဆရာက အေရာင္ေတြကုိ ပန္းပုဆရာကသစ္တုံးကုိ ဂီတဆရာက အသံေတြ ကိုသံသယရွိေနသလုိမ်ဳိး အၾကမ္းထည္အျဖစ္ပဲျမင္သလုိမ်ဳိးေပါ့။ ကြာတာက ပန္းခ်ီဆရာေကာ ဂီတဆရာေကာ ပန္းပုဆရာေကာ ဟာေန႔စဥ္လူေနမွဳဘ၀မွာ သူတုိ႔အသုံးျပဳတဲ့ မီဒီယံေတြျဖစ္တဲ့ အေရာင္ေတြ သစ္တုံးေတြ သံစဥ္ေတြကုိအျမဲထိေတြ႔ေနရတာေတာ့မဟုတ္ဘူး။ တဘက္မွာေတာ့ က်မတုိ႔ဟာ စကားလုံးေတြ ဘာသာစကားေတြဟာ ေန႔စဥ္အသုံးခ်ေနရတာ။ ဘာသာစကားဟာ ဖန္တရာေတသုံးရင္းနဲ႔ တန္ဖုိးက်လာခဲ့တယ္။ ဘာသာစကားဟာ က်မတုိ႔မလုိခ်င္တဲ့ကုန္ပစၥည္းေတြကုိေရာင္းတဲ့အခါသုံးတဲ့၊ တကယ္လုပ္မေပးႏုိင္တဲ့ႏုိင္ငံေရးကတိက၀တ္ေတြကုိေပးတဲ့၊ မီဒီယံ။ ေယဘူယ်အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ေတာ့ ဘာသာစကားရဲ႕အေျခခံက်တဲ့အသုံးေတြထဲကတခုဟာ က်မတုိ႔ကုိ စုစည္းညီညြတ္မွဳနဲ႔တခုထဲျဖစ္မွဳဆုိတဲ့ သိျမင္မွဳထဲ က ခြဲထုတ္လုိက္တာပဲ။ ေျပာခ်င္တာက ဘာသာစကားအသုံးမွာ မွားယြင္းသိမ္းသြင္းပုံေဖာ္ ခံရႏုိင္တဲ့အႏၱရယ္ရွိတယ္။ က်မယုံၾကည္တာကေတာ့ ဘာသာစကားကဗ်ာဆရာလုိ႔သတ္မွတ္ခံရသူ အေတာ္မ်ားမ်ား ဟာဒီယူဆခ်က္အ၀န္းအ၀ုိင္းထဲကထြက္လာၾကတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ က်မအတြက္က်ေတာ့ဘာသာစကားမွာ ေနာက္ထပ္အယုံအၾကည္မဲ့မွဳအလႊာတခုထပ္ရွိေနတယ္။ သမုိင္းေၾကာင္းနဲ႔ဆက္စပ္ေနတဲ့အယုံအၾကည္မဲ့မွဳပဲ။ ျခဳံေျပာရရင္ ခုက်မသုံးေနတဲ့ ဘာသာစကားဟာ ဥေရာပသားေတြကအင္အားသုံးျပီး အာဖရိကန္ေတြကုိကမာၻသစ္ထဲအသုံးျပဳေစခဲ့တဲ့ဘာသာစကားပဲ။ ဒီဘာသာ စကား က်မအတြက္ေျပာရရင္ အဂၤလိပ္ဘာသာဆုိေပမဲ့ ကုိလုိနီစံနစ္၊ ကုိလုိနီျပဳျခင္းဆုိတဲ့ စီမံကိန္းတခုလုံးနဲ႔ ပတ္သက္ေနတဲ့ ဥေရာပႏုိင္ငံအားလုံးကအသုံးျပဳခဲ့တဲ့ ဘာသာစကားအားလုံးဟာ အမိန္႔၊ ခုိင္းေစမွဳ နဲ႔ ျပစ္ဒါဏ္ပဲ။ ေၾကကြဲစရာေကာင္းတဲ့ဟာသကေတာ့ ဒါဟာက်မတခုတည္းေသာအသုံးခ်ႏုိင္တဲ့ဘာသာစကားျဖစ္ေနတာပါပဲ။ အဂၤလိပ္စာဟာ က်မအတြက္ေတာ့ မိခင္ဘာသာစကားဆုိလည္းသူ၊ ဖခင္ဘာသာစကားဆုိျပန္ေတာ့လည္း သူေပါ့။ က်မရဲ႕ရပ္တည္မွဳဟာဘာသာစကားကုိျပင္းျပင္းထန္ထန္မယုံၾကည္မွဳနဲ႔စတင္တယ္။ အဂၤလိပ္နဲ႔သူ႔လုိ ကုိလုိနီျပဳျခင္းနဲ႔ဆက္စပ္တဲ့အျခားဥေရာပဘာသာစကားအားလုံးဟာ အမွန္တရားကုိ အျခားပုံစံေျပာင္းေဖာ္ျပ ႏုိင္တဲ့ျဖစ္စဥ္ တမ်ဳိးမ်ဳိးပါတဲ့ ဘာသာစကားတခုမပါပဲ ေဖာ္ျပႏုိင္လိမ့္မယ္လုိ႔က်မ မယုံၾကည္ဘူး။ အင္ပါယာ၀ါဒနဲ႕နက္နက္ရွဳိင္းရွဳိင္းပတ္သက္ေနတဲ့ အဂၤလိပ္လုိဘာသာစကားတခု၊ သမုိင္းနဲ႔အေတြ႔အၾကဳံေတြညစ္ေထးစြန္းထင္းေနတဲ့ ဒီလုိဘာသာစကားေတြကုိ ျပန္လည္သန္႕စင္ ေပးႏုိင္တဲ့ျဖစ္စဥ္တခုကသာ ပုိျပီးတိက်တဲ့အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိမွဳမ်ဳိးကုိေပးေကာင္းေပးႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။
ေမး။ ။ ခင္ဗ်ားဒီလုိယုံၾကည္ေနတယ္ဆုိရင္လည္း ဘာလုိ႔ဒီလိုေရးသားခ်က္ေတြျပဳလုပ္ႏုိင္ရတာလဲ
ေျဖ။ ။ အခက္အခဲၾကီးမားစြာနဲ႔ပဲေပါ့။ တင္းတင္းၾကပ္ၾကပ္ ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့မိဘေတြနဲ႔ေနရသလုိမ်ဳိးေပါ့။ ပထမေတာ့ ကုစားႏုိင္မဲ့နည္းလမ္းကုိရွာရတယ္။ ရျပီဆုိရင္ ဒီအေတြ႕အၾကဳံရဲ႕မွတ္ဥာဏ္ကုိစီမံႏုိင္တဲ့နည္းလမ္း ကုိထပ္ရွာရတယ္။ ႏွစ္ေပါင္း၄၀၀ ဥေရာပသားေတြက ကမာၻသစ္ဆုိတဲ့အေမရိကားက ၾကံနဲ႔၀ါခင္းေတြ စုိက္ပ်ဳိးဖုိ႔ကၽြန္အျဖစ္ေရာင္းခ် ခဲ့တဲ့ ကုန္သြယ္မွဳၾကီးတခုမွာအေျခတည္ခဲ့တဲ့၊ အဂၤလိပ္စာကုိ က်မရဲ႕မိခင္ဘာသာစကားအျဖစ္သြတ္သြင္းခံရတဲ့ အရိပ္ဟာက်မေနာက္အျမဲထုိးက်ေနခဲ့တယ္။ ျပန္ေပးဆြဲတယ္၊ ကုန္သြယ္တယ္၊ သတ္ျဖတ္တယ္၊ အႏုိင့္အထက္ျပဳက်င့္တယ္၊ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္တယ္၊ ရြာေတြ၊ မိသားစုေတြ၊ ယဥ္ေက်းမွဳေတြ၊ ဘာသာစကားေတြ အားလုံးဖ်က္စီးခံရတယ္၊ ဒီေဖာ္ျပခ်က္ေတြအားလုံးဟာ ကၽြန္ကုန္ကူးျခင္းဆုိတဲ့ စကားလုံးထဲမွာအားလုံးအက်ဳံး၀င္ခဲ့တယ္။ ဒီအေတြ႔အၾကဳံ၊ အေတြးအေခၚ၊ ခံစားခ်က္ေတြကုိ အျမဲလုိေဖာ္ျပေနတဲ့ ဘသာစကားရဲ႕ သိမ္ေမြ႕တဲ့စိမ္ေခၚမွဳကုိ စာေရးဆရာတုိင္း ရင္ဆုိင္ရတာပါပဲ။ ဒီအေတြ႔အၾကဳံနဲ႔ ဒီအေတြ႔အၾကဳံကုိေဖာ္ျပတဲ့ေဖာ္ျပခ်က္ၾကားကကြာဟမွဳမွာ က်မတုိ႔ရုန္းကန္ခဲ့ၾကတယ္။ က်မအတြက္စံကႏွစ္ခု။ ဘာသာစကားနဲ႔က်မနဲ႔ပတ္သက္မွဳၾကားက သမုိင္းေၾကာင္းရယ္၊ က်မ သမုိင္းရယ္။ ဘာသာစကားဟာ က်မအတြက္ေတာ့ဒါဏ္ရာတခုပါ။
ေမး။ ။ ရာစုႏွစ္တခုေက်ာ္ၾကာခဲ့ျပီပဲ။ ခင္ဗ်ားခုထိသက္သာရာမရေသးဘူးလား။
ေျဖ။ ။ မိခင္တေယာက္ဟာ သူကေလးတေယာက္ေမြးခဲ့တာကုိ ဘယ္ေတာ့မွေမ့ႏုိင္မယ္မထင္ဘူး။ သားသည္မိခင္တေယာက္ကုိရွင္ေမးၾကည့္ပါေလ။ သူကသူေမြးဖြားခဲ့တဲ့ကေလးေတြတေယာက္ခ်င္းအေၾကာင္း ရွင့္ကုိေျပာျပပါလိမ့္မယ္။
ေမး။ ။ က်ေနာ္ခင္ဗ်ားဆုိလုိတာကို နားလည္ရဲ႕လားမေသခ်ာဘူး။
ေျဖ။ ။ အခ်ိန္ကာလကုိျဖတ္သန္းခံႏုိင္တဲ့အေတြ႕အၾကဳံေတြရွိတယ္ဆုိတာေျပာခ်င္တာပါ။ ဘာသာစကားတခုဟာ က်မကုိပုဂၢဳိလ္ေရးသက္သက္ဆုံးရွဳံးဖုိ႔ျဖစ္ခဲ့တာမဟုတ္ဘူးဆုိတာဟာ ဒီအဆုံးအရွဳံးကုိက်မသတိမရေတာ့ဘူးလုိ႔ဆုိလုိတာေတာ့မဟုတ္ဘူး။ ဒီအျဖစ္ဟာ က်မအတြက္ေတာ့ မေန႔ကျဖစ္ခဲ့သလုိပဲ။
ေမး။ ။ ဒီအခ်က္ေတာ့က်ေနာ္လက္ခံရမွာပဲ။
ေျဖ။ ။ ဒါေပါ့ ရွင္လက္ခံရမွာေပါ့။ ဒါဟာမိခင္တေယာက္သူ႔သားသမီးေမြးဖြားခဲ့တာကုိသတိရသလုိမ်ဳိးနဲ႔ သေဘာျခင္းအတူတူပါပဲ။ ေရွ႕ပုိင္းကေျပာခဲ့တာကုိျပန္ေကာက္ရရင္ ဘာသာစကားေပၚက်မရဲ႕အယုံအၾကည္မဲ့မွဳ ဟာပန္းခ်ီဆရာကသူ႔ေဆးသားကုိကုိင္တြယ္သလုိမ်ဳိး ပန္းပုဆရာကသူ႔ေက်ာက္သားကုိ ကုိင္တြယ္သလုိမ်ဳိးပဲ။ ဘာသာစကားဟာ က်မအျပင္ဘက္က။ က်မမဟုတ္ဘူး။ ျပင္ပကစိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာနာက်င္မွဳပဲ။ ဒီေတာ့က်မလုပ္ႏုိင္တဲ့ တခုတည္းေသာအရာက သူ႔ကုိစိတ္မႊာပစ္ဖုိ႔၊ ဆြဲခြာခ်ဖုိ႔၊ ေနရာေတြေရႊ႕ေျပာင္းပစ္ဖုိ႔ပဲ။ သူက က်မတုိ႔ကုိလုပ္ခဲ့သလုိမ်ဳိးေပါ့။ ဒါေတြကုိက်မျပန္မစုစည္းခင္ က်မကုိယ္ပုိင္အမွန္တရားေလးေတြကုိ ေဖာ္ျပႏုိင္ခဲ့တယ္လုိ႔ေမွ်ာ္လင့္ၾကည့္တယ္။ ဒီေနရာမွာ ပုံသဏန္ဟာအေရးၾကီးလာတယ္။ ပုံသဏန္ကူးေျပာင္းျခင္းနဲ႔ သန္႔စင္ပစ္တဲ့ျဖစ္စဥ္ရဲ႕အစိတ္အပုိင္းတရပ္အေနနဲ႔ သင့္ေတာ္တဲ့ပုံသဏန္ဟာအေရးပါလာတယ္။
ေမး။ ။ ဒါဆုိ ခင္ဗ်ားလုိမလုပ္တဲ့ အျခားကဗ်ာဆရာေတြကုိဘာေျပာခ်င္သလဲ။ သူတို႔ဖန္တီးမွဳဟာ လူေတြပုိထိေတြ႔ႏုိင္တယ္ေလ။
ေျဖ။ ။ ရွဳပ္ေထြးျပီးစိတၱဇ ဆန္တဲ့ ေရးဖြဲ႔မွဳမ်ဳိးမလုပ္တာကုိေျပာခ်င္တာလား
ေမး။ ။ အဲသည္လုိခင္ဗ်ားယူဆမယ္ဆုိရင္ေပါ့
ေျဖ။ ။ ေကာင္းျပီေလ။ ဒီမွာ က်မအလုပ္ကသူတုိ႔လက္ရာေတြကုိအကဲျဖတ္ဖုိ႔မဟုတ္ဘူးဆုိတာပါပဲ။ ဒီကိစၥကရွင့္လုိ ေ၀ဖန္ေရးလုပ္သူေတြရဲ႕အလုပ္နဲ႔ပုိပတ္သက္တယ္လုိ႔က်မယုံၾကည္တယ္။
ဒါေပမဲ LKJ လုိ ဒပ္ကဗ်ာဆရာ (dub poet) တေယာက္ သူ႔စာသားေတြကုိဂီတနဲ႔စည္းခ်က္ခ်ေနတာလည္း က်မလုပ္ေနတဲ့ ဘာသာစကားကုိ ဆုတ္ျဖဲ၊ ပုိင္းျဖတ္ ျပန္ဆက္စပ္ၾကည့္ေနသလုိမ်ဳိးပါပဲ။ ၾကဳိးစားျပီး သန္႔စင္ေနတဲ့ပုံစံတမ်ဳိးျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ျပန္ျပီးအလွဆင္ေနတာ၊ ဘာသာစကားေပၚ အရိပ္မုိးေနတဲ့ ေၾကာက္မက္စက္ဆုပ္ဖြယ္သမုိင္းကုိျပန္ျပီး စီမံေနတာေပါ့။ ကမာၻသစ္မွာအာဖရိကန္ေတြရွင္သန္ေအာင္ထိမ္းသိမ္းႏုိင္ခဲ့တဲ့ယဥ္ေက်းမွဳဆုိင္ရာအေလ့အက်င့္တခုျဖစ္တဲ့ ဂီတဟာဒီအရိပ္ဆုိးၾကီးကုိပုံေဖာ္ေနတဲ့ေနာက္ထပ္အလႊာတခုေပါ့။ ရွင္လက္ခံမလားပဲ ဒါဏ္ရာတခုေပါ့။
ဂီတကုိအသုံးျပဳတဲ့အက်ဳိးဆက္တခုက အာဖရိကန္မဟုတ္တဲ့ပရိတ္သတ္နဲ႔ပုိထိေတြ႔လာႏုိင္တာပါ။ ဒါေပမဲ့သူတုိ႔ ဒီဂီတနဲ႔အတူတြဲပါလာတဲ့ စာသားေတြကိုနားလည္ႏုိင္ပါ့မလားလုိ႔ေတာ့ က်မသံသယျဖစ္မိတယ္။ အနဲဆုံးေတာ့ ေဖ်ာ္ေျဖမွဳေတာ့ျဖစ္တယ္ေပါ့။ ရွင့္လုိေ၀ဖန္ေရးဆရာတေယာက္အတြက္တကယ့္စိန္ေခၚမွဳကေတာ့ က်မဖန္တီးသလုိ ဂီတနဲ႔ပံ့ပုိးမထားတဲ့ယဥ္ေက်းမွဳလက္ရာေတြကုိနားလည္ေအာင္အားထုတ္ဖုိ႔ပဲ။

က်န္ေသးတယ္၊ ေရးျဖစ္တဲ့အခါထပ္တင္ပ့ါမယ္။
အညြန္း။ Interview with an Empire by M. NourbeSe Philip

KZေက

Friday, January 14, 2011

ကင္းဖာဟဒ္အမွတ္ေလးလမ္းမဆီမွသည္ေမာ္စကုိရင္ျပင္နီသုိ႔

ကုိတီတူး။
မေတြ႔တာေတာင္ၾကာမွပဲ။
ျပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာလကုန္က က်ေနာ္ေဆာ္ဒီ ခဏသြားရတယ္။ ခင္ဗ်ားလည္းၾကားမွာပါ။
အဲဒီက ျပန္လာေတာ့ ၀ါက်တေၾကာင္းဟာ က်ေနာ္နဲ႔ျပန္လုိက္လာတယ္။
စြန္ပလြန္ယုိဟာကိတ္မုန္႔ထဲတ၀က္ျမဳပ္ေနတယ္ ဆုိတဲ့စာေၾကာင္း။
ကင္းဖာဟဒ္နံပါတ္ေလးလမ္းေပၚက ကမ့္နံပါတ္-၇။ ေဆာ္ဒီအေရွ႕ဘက္ ပါရွန္းပင္လယ္ေကြ႕ကမ္းစပ္က စက္မွဳဇုံ ျမဳိ႕ကေလး ဂ်ဳေဘး။ စင္ကာပူ၊ ကာတာ၊ ဘာရိန္း ျပီးေတာ့ ဘာရိန္းနယ္စပ္ကုိျဖတ္ျပီး ဂ်ဳေဘးကုိ၀င္ရတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံကူးလက္မွတ္ကုိ ဘာရိန္းလူ၀င္မွဳၾကီးၾကပ္ေရးအရာရွိကၾကည့္ျပီး ကားေနာက္ခန္းက က်ေနာ့္ကုိၾကည့္တဲ့အၾကည့္ကုိေတြ႔ေတာ့ မထင္မွတ္ပဲ ကဗ်ာအပုိင္းအစတခုကုိသတိရမိေသးတယ္။
အၾကည့္ေတြဟာအစိတ္စိတ္အမႊာမႊာနဲ႔ ပါဒေတြ နာရီေတြ ……..
၂၀၁၄ မွာ ကမာၻ႔အၾကီးဆုံး ေရနံခ်က္စက္ရုံရွိလာေတာ့မဲ့ ဂ်ဳေဘး စက္မွဳဇုံျမဳိ႕ထဲ ညဘက္က်ေနာ္သြားလည္ၾကည့္တယ္။
Taxi ကားေတြလူေခၚပုံဟာ ရန္ကုန္ကုိသတိရေစတယ္။ လမ္းတခ်ဳိ႕ကညစ္ပတ္ေနတယ္။ အမ်ဳိးသမီးေတြက ၀တ္စုံအနက္ေတြ၊ အမ်ဳိးသားေတြက ၀တ္စုံအျဖဴေတြ။ ရွဳပ္ေထြးျပီး ရုိးရာ၀တ္စုံေတြနဲ႔ ဘလက္အင္၀ွဳိက္ ဂ်ဳေဘးရဲ႕ ပ်ားပန္းခတ္ေနတဲ့ လူေတြၾကားမွာပဲ မက္ေဒၚနယ္နဲ႔ ပီဇာဆုိင္ေတြဟာ ကမာၻၾကီးရဲ႕လမ္းၾကဳိလမ္းၾကားေတြအထိအေရာက္ သြားႏုိင္တာကို မ်က္ျမင္ေတြ႔ခဲ့ရတာပဲ။ အဲ ရန္ကုန္ဟာဒီတခုေတာ့ဂ်ဳေဘးကုိမလုိက္ႏုိင္ခဲ့ဘူး။
အာေရဗ် ပ်ဳိျဖဴေလးေတြဟာ မ်က္ႏွာဖုံးနဲ႔ မုိဘုိင္းဖုန္းနဲ႔ မုိဘုိင္းဖုန္းဆလုိက္ကုိတြန္းဖြင့္တဲ့ လက္ေခ်ာင္းေလးေတြမွာ တက္တူးရုပ္ေတြနဲ႔ လက္သည္းခြံေတြဟာ ဆုိးေဆးေရာင္စံုနဲ႔ေပါ့။ ဂလုိဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းေပါ့ဗ်ာ။ အင္တာနက္ကေဖးဆုိင္ေတြနဲ႔။ မုတ္ဆိတ္ေမႊးထူလဗ်စ္နဲ႔ အာရပ္လူရြယ္ဟာ နားကပ္တဘက္နဲ႔ နားၾကပ္ၾကီးတပ္လုိ႔ ခ်က္တင္၀င္ေနတာေတြ႔ရျပန္တယ္။ ဂုိဂယ္လုိက္ေဇးရွင္းေပါ့ဗ်ာ။
တပတ္ေလာက္ၾကာေတာ့ က်ေနာ္ျပန္လာခဲ့တယ္။ ဘာရိန္းေလဆိပ္ဟာ ေသးေသးေလးေပမဲ့ ေလယဥ္အတက္အဆင္းေတြမ်ားလြန္းလွတယ္။ ဘားေတြနဲ႔ကလပ္ေတြ ရာခ်ီျပီး ရွိတဲ့ မနားမား ျမဳိ႕ကုိျဖတ္ျပီးကားေမာင္းလာေတာ့ ေတြ႔ရတဲ့ျမင္ကြင္းေတြအရဆုိရင္ အေရွ႕အလယ္ပုိင္းမွာ ကာတာ၊ ဘာရိန္း၊ ယူေအအီးတုိ႔ဟာ ေရနံကုိမွီျပီး ကမာၻၾကီးထဲ ေခတ္မွီစြာ က်င္လည္ ေနၾကျပီဆုိတာပဲ။
ေလဆိပ္က ေကာ္ဖီဆုိင္မွာေကာ္ဖီတခြက္ ကုိ ဘာရိန္း ၂ ဒီနာ ေပးရတယ္။ ယူအက္ ၅ေဒၚလာနဲနဲေက်ာ္တယ္။ က်ေနာ္လည္းရန္ကုန္ကလွမ္းပုိ႔ထားတဲ့ မင္းခက္ရဲ ရဲ႕ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ေလ့လာခ်က္ စာအုပ္ကုိဆက္မဖတ္ျဖစ္ေတာ့ပဲ အေရွ႕အလယ္ပုိင္း နဲ႔ စြမ္းအင္ႏုိင္ငံေရး ျပီးေတာ့ ျပည္ေတာ္ၾကီးအေၾကာင္းကုိပါတဆက္တည္းစဥ္းစားၾကည့္မိတယ္။
တုိက္ဆုိင္တယ္ေျပာရမလားပဲ ဒီဇင္ဘာရန္ကုန္ျပန္ျဖစ္တဲ့ ၃ပတ္မွာ ေသြးနဲ႔ေရနံဆုိတဲ့ အမ်ဳိးသားစာေပဘာသာျပန္ ဆုရစာအုပ္ကုိနဲနဲျမည္းခဲ့ရတယ္။ ဒီျပန္ေရာက္ေတာ့ ခရစ္စမတ္အျပီး၂၀၁၁ မကူးခင္မွာပဲ ရုရွားမွာ တခ်ိန္က သူ႔ႏုိင္ငံရဲ႕အခ်မ္းသာဆုံးျဖစ္တဲ့ ကုိေဒၚကုိစကီ ကုိ တရားဆက္စြဲျပီး သံတုိင္ေတြေနာက္မွာ ဆက္ထိန္းထားခဲ့တဲ့သတင္းကုိဖတ္ရတယ္။ ကုိေဒၚကုိစကီဟာ ယူကုိ (Yukos) ေရနံကုမဏီပုိင္ရွင္ေပါ့။ ထုံးစံအတုိင္းအမွဳကသားေရျပားလုိဆြဲႏုိင္က်ဳံ႕ႏုိင္တဲ့ အခြန္ေတာ္ေငြကိစၥေပါ့။ တရားစြဲခံရတဲ့အတုိင္းသာဆုိရင္ သူဟာ ၂၀၁၇အထိျပန္လြတ္ဖုိ႔မရွိဘူး။ သူ႔ေရွ႕ေနရဲ႕အေျပာအရဆုိရင္ေတာ့ ဒီတရားစီရင္ေရးသာမွန္ရင္ ဂက္ဇ္ပရြန္ (Gazprom) ရဲ႕ခ်ယ္ယာမင္ လက္ရွိရုရွားသမၼတမက္ဗီဒက္လည္း ေမာ္စကုိေဆာင္းရာသီကုိ အခ်ဳပ္ခန္းထဲကပဲ ရင္ဆုိင္သြားသင့္တယ္လို႔ဆုိတယ္။
သူဟာႏုိင္ငံေရးမွာသာဆက္မပတ္သက္ေတာ့ဘူးဆုိရင္ သူ႔ခ်မ္းသာမွဳနဲ႔အျပင္မွာေအးေအးေဆးေဆးေနခြင့္ရမယ္လုိ႔ ကရင္မလင္အရာရွိမင္းမ်ားက ကတိေပးထားျပီးသားပါ။ သုိ႔ေပမယ့္ ဓါတ္ပုံထဲမွာေတာ့ ၄၇ႏွစ္ရိွျပီျဖစ္တဲ့ဒီမုိကေရစီေရး လွဳပ္ရွားသူရုရွဘီလီယံနာဟာ သူ႔ႏုိင္ငံရဲ႕တရားစီရင္ေရးကုိ ထီမထင္အၾကည့္နဲ႔ျပန္ၾကည့္ေနဆဲပဲ။ အက်ဥ္းစခန္းထဲ လက္အိပ္ေတြခ်ဳပ္ခဲ့ရတဲ့ ကတုံးဆံေတာက္ဆံပင္နဲ႔ ရုရွားတုိင္ကြန္းရဲ႕ျပတ္သားေထာင္မတ္ေနတဲ့ေမးရုိးေတြဟာ ဂ်ဳဒုိခါးပတ္နက္ ဗလာဒီမာပူတင္ရဲ႕လက္သီး နဲ႔ ျခစားေနတဲ့ State Capitalism ကုိစိန္ေခၚေနဆဲပဲ။
အဲဒီေန႕က အေမရိကားအင္တာနက္ကုမဏီတခုမွာအလုပ္လုပ္ေနတဲ့ ႏွစ္ဆယ့္ငါးႏွစ္အရြယ္ သားျဖစ္သူဟာ မာေက်ာသူဖခင္ အတြက္ နယူးေယာ့တုိင္းစကြဲယားမွာ တကုိယ္ေတာ္ဆႏၵျပပြဲလုပ္ခဲ့တယ္။ ေျပာရရင္ ရုရွားႏုိင္ငံေရးနဲ႔ ေနာက္ခံသမုိင္း ဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြရဲ႕အမွားအမွန္ကို က်ေနာ္ သိပ္သိလွတာမဟုတ္ပါဘူး။
က်ေနာ့္အာရုံက ျပည္ေတာ္ၾကီးဆီကုိသာပါ။ ကမာၻၾကီးထဲမွာ ပါဒေတြ နာရီေတြ ယုံၾကည္ခ်က္ေတြကအစိတ္စိတ္အမႊာမႊာျဖစ္ခဲလြန္းသူေတြအတြက္ က်ေနာ္တုိ႔ဟာ ညေနခင္းသတင္းၾကည့္သူမ်ားသာျဖစ္ေနဆဲပဲဆုိတဲ့အသိနဲ႕ ရွဳပ္ေထြးစြာခံစားရပါတယ္။
၂၀၁၁ ႏွစ္သစ္ အီေကြတာရာသီ မုိးရက္မ်ားပါ။
စြမ္းအင္လုံျခဳံေရး၊ ဟန္တင္တန္ရဲ႕ တတိယလွဳိင္းဒီမုိကေရစီအားအေလွ်ာ့မွာ ထုိးတက္လာခဲ့တဲ့ ေရြးေကာက္ခံအာဏာပုိင္၀ါဒ နဲ႔ အေနာက္ကစံထားတဲ့ ေခတ္မွီေရး လူ႔အခြင့္အေရးဆုိတာေတြဟာ ကေလးေတြဆက္တမ္းကစားတဲ့ ကတ္ထူစကၠဴျပားေတြလုိ က်ေနာ့္မ်က္စိေရွ႕မွာေ၀၀ါးျပီး ၀ုိင္းပတ္ေျပးလႊား ေနေတာ့တာပါပဲဲ။

KZေက

Monday, January 3, 2011

ဦးစားေပးမေဖာ္ျပႏုိင္ေသာသဲလြန္စမ်ား

ဒါနဲ႔ပဲ အြန္ဂ်ဴယြမ္း သည္ ညဦးဆည္းဆာမွဳိင္းတုိင္း
က်ေနာ္တုိ႔အိမ္သုိ႔ေရာက္ရွိလာသည္ဟုေရးလုိက္သည္
သူမအသားျဖဴသည္ အေရွ႕တုိင္းသူျဖစ္သည္
ျခဳိးျခဳိးျခံျခံႏွင့္ထြင္းေဖာက္မတတ္ျမင္သာေသာဖက္ရွင္မ်ား၀တ္တတ္ေသာ္လည္း
ျပည္တြင္းစစ္ကုိမၾကဳံဖူးခဲ့
အဂၤလိပ္စာတန္းထုိးကားေတြကုိသေဘာက်သူျဖစ္သည္။
အိပ္ခန္းထဲရွိတယ္လီဗီးရွင္းေဘးတြင္ငါးကန္ေလးရွိ၏
အခ်ိန္ပုိရွိလၽွင္ အလွအပႏွင့္က်ပ္တည္းမွဳအေၾကာင္း
တိရိစာၦန္အခြင့္အေရးမ်ားအေၾကာင္းက်ေနာ္တုိ႔ေျပာႏုိင္ေပမည္
ဒါေတြက လူသားအတြက္ အျခား အားနဲႏွင့္ညာဏ္ရည္နိမ့္သတၱ၀ါမ်ားေလာင္ကၽြမ္းဖုိ႔ ေဖ်ာ္ေျဖဖုိ႔႔ အေျပာင္းအလဲကုိထြန္းညွိျခင္းကုိသတိရဖုိ႔ ပင္
ေရႊငါးသည္တေကာင္တည္းကူးခတ္ေနရာ မူရင္းတြင္ပါသည့္ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ဆုိသည့္
ၾကိယာ၀ိေသသနကုိ ဘာသာျပန္ေသာအခါ က်ေနာ္ျဖဳတ္ပစ္ခဲ့သည္။ မတတ္ႏုိင္။
ယခုပင္သစ္ပင္မ်ား၏ ျငိမ္းခ်မ္းစြာအတူယွဥ္တြဲေရးမူမ်ားကိုသင္ေတြ႔ေနရျပီ။
ဆံသဆုိင္တြင္ေစာင့္ဆုိင္းေနသူမ်ားအတြက္
တကမာၻလုံးတြင္ကန္ေသာ ေဘာလုံးပြဲသတင္းမ်ားႏွင့္ယေန႔ထုတ္ဂ်ာနယ္မ်ားရွိသည္
တျမဳိ႕လုံးခံစစ္ကစားေနရသည့္အေၾကာင္းမ်ားတုိက္ရုိက္မပါရွိပါ။
ဆံသဆရာက ဂ်င္မီကာတာႏွင့္ စြမ္းအင္လုံျခဳံေရးေပၚလစီကုိစက္ကပ္ေက်းႏွင့္ထုိးပစ္လုိက္ျပီး
ကာတာသည္ ၂၀၂၂ တြင္ ကမာၻ႔ဖလား အိမ္ရွင္ျဖစ္လာေတာ့မည္ဆုိသည္
ေရနံေစ်းတက္လာတာကုိရုိးတုိးရိပ္တိပ္သိသည္။ မေခလွ။
ပုဂၢလိက စက္သုံးဆီအေရာင္းဆုိင္သတင္းႏွင့္ ၂၀၁၀စစ္တမ္းအရ
ပရိတ္သတ္အၾကဳိက္ဆုံးျမန္မာသရုပ္ေဆာင္မင္းသားမင္းသမီးတုိ႔ကုိသိသည္။
ဓါတ္ဆီႏွင့္ဒီဇယ္သည္စက္ပစၥည္းမ်ားအတြက္ဆန္စပါးျဖစ္သည္
စက္မွဳေတာ္လွန္ေရးအျပီးတြင္ စက္ေတြကုိလူေတြအားကုိးလာရသည္
ယုတၱိေဗဒအရ ဆန္ေစ်းၾကီးရန္မပူပင္ရေသာ ေျပတီဦးႏွင့္အိျႏ့ာေက်ာ္ဇင္တြင္ေမာ္ေတာ္ကားတစီးစီရွိၾကေပလိမ့္မည္။
အိမ္ကုိျပန္လာေသာ ညထဲသင္မျမင္ရေသာ္ျငား
ျမစ္ေရသည္စီးဆင္းသည္သာ
စြန္ပလြန္ယုိသည္ကိတ္မုန္႔ထဲတ၀က္ျမဳပ္ေနသည္
ေခ်ာကလက္ေတာင့္သည္ညဳိမဲေနသည္
ငွက္ေတြဆုိဖုိ႔သီခ်င္းအသစ္မရွိ
ေကာ္ဖီသည္ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိအျမဳပ္ထေနသည္။
က်ေနာ္ျပန္ေရာက္ေတာ့ အြန္ဂ်ဴယြမ္း တုိ႔မအိပ္ေသး။

KZေက