Wednesday, June 30, 2010

၅။ ဒါဗင္ခ်ီ၊ ဂြ်န္ေလာ့ခ္။ ျပဳံးေနေသာမုိနာလီဇာႏွင့္ရုန္းေနေသာအေျခခံဥပေဒ

ကုိမူ။ ။ လူမွဳသီအုိရီရဲ႕ပထမျပႆနာက လူရဲ႕ျပဳမူလုပ္ေဆာင္ပုံကုိနားလည္ဖုိ႔ ခက္ခဲတာပဲ။ ဆုိလုိတာကဗ်ာ...
ကုိလူ။ ။ ဟုိးဆရာ ရီေနးဆန္းကစၾကမယ္ေလ။က်ေနာ္တုိ႔ကအဲဒီေခတ္ပုိင္းျခားပုံေတြနဲ႔မရင္းလွဘူး။
ကုိမူ။ ။ ျပီးခဲ့တဲ့အပတ္က က်ေနာ္ေျပာခဲ့သလုိေပါ့။ အီတာလ်ံေတြကစခဲ့တာ။ ဖေလာရင့္ဟာ ရီေနးဆန္းျမဳိ႕ေတာ္ပဲ။ အေတာ္သာယာတယ္ဆုိတယ္။ ျပင္သစ္စကား naissance ဆုိတာေမြးတာ။ re ထည့္လုိက္ေတာ့ျပန္လည္ေမြးဖြားျခင္း၊ ျပန္လည္ဆန္းသစ္ေခတ္ပဲေျပာပါေတာ့။ အလယ္ေခတ္အေႏွာင္းမွာ စတည္တယ္။
ကုိလူ။ ။ ဒီျပန္လည္ဆန္းသစ္ေခတ္နဲ႔ ခင္ဗ်ားဆရာသမားေတြရဲ႕ညာဏ္အလင္းေခတ္ကဘာကြာသလဲ
ကုိမူ။ ။ ရီေနးဆန္းက အႏုပညာနဲ႔စီးပြားေရးကုိအေလးေပးျပီး Enlightenment ကဒႆန နဲ႔ ႏုိင္ငံေရးဘက္ကုိ ကဲတယ္လုိ႔ေယဘူယ်ေတာ့ေျပာႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။
ကုိလူ။ ။ အင္း။ လီယုိနာဒုိဒါဗင္ခ်ီ နဲ႔ မုိက္ကယ္အိန္ဂ်လုိဟာ ရီေနးဆန္းမင္းသားေတြေပါ့ ဟုတ္လား။
ကုိမူ။ ။ ေခတ္ျပဳိင္ေတြေပါ့၊ ဒါဗင္ခ်ီရဲ႕ မုိနာလီဇာကုိ ပါရီက Louvre လုဗ့္မွာ၊ ေနာက္ဆုံးညစာကုိ မီလန္မွာ ၾကည့္ခဲ့ဖူးတယ္။ ပန္းခ်ီနားမလည္ေတာ့ မေ၀ဖန္ရဲပါဘူး။ ၾကည့္ဖူးတယ္လို႔ေျပာႏုိင္တယ္ေပါ့။ မုိက္ကယ္အိန္ဂ်လုိကိုေတာ့ စာအုပ္တအုပ္မွာ ခဲျခစ္ပုံၾကမ္းေတြ ၾကည့္ဖူးတယ္မွတ္တယ္။ ေလထဲပ်ံဖုိ႔ျဖစ္ႏုိင္ေျခကုိၾကံဆတယ္ဆုိလား က်ေနာ္သိပ္မမွတ္မိေတာ့ဘူး။ သူကပန္းခ်ီအျပင္ ဗိသုကာ၊ ပန္းပုဆရာ၊ ေက်ာက္တုံးထဲမွာပုံကရွိျပီးသား၊ သူကအေပၚယံကုိ ဖယ္ထုတ္ျပီး အတြင္းသားပုံကုိလြတ္လပ္ခြင့္ေပးတာပါ လုိ႔ဆုိတဲ့ဆရာသမားေပါ့။ သခ်ာၤလည္းေတာ္တယ္ဆုိတယ္္။
ကုိလူ။ ။ ညာဏ္အလင္းေခတ္ဆရာေတြကုိလည္းေျပာပါဦး။
ကုိမူ။ ။ ရူးဆုိး၊ က်ေနာ္ေျပာခဲ့ျပီးပါျပီ၊ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးေၾကြးေၾကာ္သံေတြကုိဖန္တီးခဲ့သူ။ လြတ္လပ္ျခင္း ညီမွ်ျခင္း ညီေနာင္သားရင္းခ်စ္ၾကည္ျခင္း ဟာ ရူးဆုိးရဲ႕လက္ရာ။ ဒါ့အျပင္ မြန္တက္စက်ဴ (Montesquieu) တုိ႔ ဂြ်န္ေလာ့ခ္(John Locke) တုိ႔ကုိခင္ဗ်ား ၾကားဖူးမွာပါ။
ကုိလူ။ ။ မၾကားဖူးဘူး၊ ေဗာ္တဲယားေတာင္မွ ေဇာ္(ပ်ဥ္းမနား)ရဲ႕ "ေဗာ္တဲယားကိုရုိက္ရင္သူ႕ေခါင္းကုိမထိေစနဲ႔" ဆုိလား ကဗ်ာတပုဒ္ထဲကစာသားေၾကာင့္သိတာ။ ျပီးေတာ့ တခါ “ခင္ဗ်ားေျပာတာကုိ က်ေနာ္လက္မခံဘူး၊ ဒါေပမဲ့ခင္ဗ်ားေျပာခ်င္တာ ေျပာခြင့္ရဖုိ႔ကုိေတာ့က်ေနာ္အသက္ေပး၀ံ့ပါတယ္” ဆုိတဲ့သူ႔အေျပာကုိေတာ့ သေဘာက်လွတယ္။ မြန္တက္စက်ဴ ကဘယ္သူလဲ။
ကိုမူ။ ။ ႏုိင္ငံေတာ္အာဏာကုိ Executive, Legislative နဲ႔ Judicial လုိ႔သုံးပုိင္းခြဲသင့္ေၾကာင္းတင္ျပခဲ့ သူေပါ့။ ဒီအေတြးအေခၚဟာ အေမရိကန္ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကုိၾသဇာသက္ေရာက္ခဲ့တယ္။ အာဏာဟာ လူကုိပ်က္စီးေစတယ္။ အၾကြင္းမဲ့အာဏာဟာလူကုိအၾကြင္းမဲ့ပ်က္စီးေစတယ္ ဆုိတယ္မဟုတ္လား။ အာဏာရဲ႕သေဘာဟာ သူ႔ကုိသူနဲ႔ပဲျပန္ထိန္းေက်ာင္းႏုိင္တာပါပဲ။ ဒီေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားဥပေဒျပဳေရး နဲ႔ တရားစီရင္ေရး ကုိသီးျခားျဖစ္ ေစခ်င္တဲ့ (Division of Power) ကုိတင္ျပခဲ့တဲ့ မြန္တက္စက်ဴ ရဲ႕ႏုိင္ငံေရး ေတြးေခၚေမွ်ာ္ျမင္မွဳ ကုိခင္ဗ်ားခန္႔မွန္းႏုိင္ ေလာက္ေရာေပါ့။
ကုိလူ။ ။ လူတေယာက္၊ အဖြဲ႔အစည္းတခုဆီမွာ အာဏာတရပ္လုံးေပးမထားခ်င္လုိ႔ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒမွာကုိပဲ အာဏာသံုးရပ္နဲ႔ခြဲေ၀ ထားတယ္။ ဒါကုိပဲ ဒီမုိကေရစီရဲ႕ေဒါက္သုံးေဒါက္လုိ႔က်ေနာ္တုိ႔နားလည္ထားၾကပါတယ္။
ကုိမူ။ ။ ဒါနဲ႕မျပီးဘူး၊ အေမရိကန္ေတြအဂၤလိပ္ေတြဆီကလြတ္လပ္ေရးရေတာ့ ေျမာက္ပုိင္းျပည္နယ္ ၁၃ခုရွိတယ္။ အဲဒါကုိဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုျဖစ္ေအာင္သူတုိ႔စီစဥ္ခဲ့တာ။ ေျပာခ်င္တာက သူတုိ႔ဟာ အာဏာကုိ ႏုိင္ငံေတာ္အဆင့္နဲ႔ ျပည္နယ္အဆင့္ဆုိျပီးကုိထပ္ခြဲထားေသးတယ္။ ဗဟုိမွာစုမေနေအာင္လုိ႔ Decentralization လုပ္ထားတာေပါ့။ စာေပမွာလုိ ေခါင္းစဥ္ကေန တပုဒ္လုံးကုိခ်ဳပ္မထားခ်င္လုိ႔ ျဖည္ထားတာ။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္သမားေတြဒါေတြနားလည္ပါတယ္။
ကုိလူ။ ။ ေကာင္းျပီ အာဏာရွင္စံနစ္ကေန ဒီမုိကေရစီသြားဖုိ႔ ၾကဳိးစားေနတဲ့ႏုိင္ငံေတြမွာ ဥပေဒအရကုိအာဏာကုိ တဘက္ထဲထုိးေပး ထားတာကုိေရာဘယ္လုိသေဘာ ထားမလဲ။
ကုိမူ။ ။ က်ေနာ္က ဟာဘားမားဆီကုိသြားတာ လမ္းနဲနဲေခ်ာ္ျပီး အုိဘားမားဆီေရာက္သြားတာျပန္လွည့္မလို႔ပါ။ ခင္ဗ်ားက ကုိဘားမားဘက္ဆြဲေကြ႕ျပီပဲ။ အင္းေပါ့ေလ ဒါဟာ ၂၀၁၀ ရဲ႕စိန္ေခၚေနတဲ့ေမးခြန္းတခုျဖစ္ေနတာကုိး။ ၁၈ရာစု ကုန္ခါနီးဆြဲခဲ့တဲ့ အေမရိကန္ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒဟာ ရာစု၂ဆက္ကုိျဖတ္သန္းလာခဲ့တယ္။ Addendum ေတြရွိတယ္။ Social Change အေနနဲ႕ ကၽြန္စံနစ္ဖ်က္သိမ္းတာတုိ႔ လူမဲအခြင့္အေရးတုိ႔ ဆုိတာေတြေပၚလာတယ္။ ဥပေဒေတြျပင္တယ္။ သုိ႔ေသာ္ ေက်ာရုိးကမေျပာင္းဘူး။ အစေကာင္းခဲ့တာကုိး။ က်ေနာ္တုိ႔ဆီမွာ ဒီဥပေဒနဲ႔ ၂၀၁၀ ကုိျဖတ္သန္းဖုိ႔ ဘယ္အေနအထားေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္ လက္ခံသူေတြဟာ ေက်ာရုိးမွာကုိအားနားခ်က္ေတြရွိေနတယ္။ အျခားလုပ္ေဆာင္ စရာေတြလုပ္ေနရင္းမွာပဲ ဒါကုိတေန႔ျပန္ျပင္ရမယ္ဆုိတဲ့ အသိတခုေတာ့အနိမ့္ဆုံးသြင္းထားဖုိ႔လုိမယ္။ သမုိင္းေပးတာ၀န္ လုိ႔ခင္ဗ်ားေျပာခ်င္လည္းေျပာေပါ့။
ကုိလူ။ ။ ကုိယ့္လူကေပ်ာ့လွပါလား။
ကုိမူ။ ။ က်ေနာ္ကလည္းျပင္းခ်င္ပါတယ္။ သီးျခားေျပာၾကေသးတာေပါ့ေလ။ ေရွ႕ဆက္တက္မယ္ဆုိရင္ က်ေနာ္ ဂြ်န္ေလာ့ခ္ (John Locke) ကုိနဲနဲေျပာျပီးျဖတ္ေတာ့မယ္။
ကုိလူ။ ။ ဆက္ပါ ဆက္ပါ။
ကုိမူ။ ။ သူ႔ကုိလစ္ဘရယ္၀ါဒရဲ႕ဖခင္ၾကီးလုိ႕သတ္မွတ္ခံရပါတယ္။ အေမရိကန္ ေတာ္လွန္ေရးနဲ႔ႏုိင္ငံထူေထာင္သူေတြျဖစ္တဲ့
ေဂ်ာ့ခ်္၀ါရွင္တန္ (Gorge Washington)၊ ဘင္ဂ်မင္ဖရင္ကလန္ (Benjamin Frinklin) တုိ႔ အထူးသျဖင့္ ဂ်ိမ္းစ္ေမဒီဆန္ (James Madison)တုိ႔ ေသာမတ္ဂ်က္ဖာဆန္ (Thomas Jefferson) တုိ႔နဲ႔သူတုိ႕ဦးေဆာင္ေရးဆြဲတဲ့ အေျခခံဥပေဒဟာ ဂၽြန္ေလာ့ခ္ ရဲ႕အေတြးအေခၚစိတ္ပုတီးမွာ ရိပ္ၾကီးခုိခဲ့ၾကတာပါ။
ကုိလူ။ ။ ေကာင္းျပီေလ။ ရီေနးဆန္းကေနတည္ျပီး ကုိယ့္လူက Enlightenment နဲ႔အေမရိကန္ဥပေဒခ်ီးမြမ္းခန္းဖြင့္လုိက္တာကုိး။ ခင္ဗ်ား ဂ်ာမန္ၾကီး ဂ်ာဂန္ဟာဘားမား ကုိဆက္ပါဦး။ ခင္ဗ်ားစေျပာတဲ့ လူမွဳသီအုိရီရဲ႕ပထမျပႆနာဆုိတာ။
ကုိမူ။ ။ လူမွဳသီအုိရီရဲ႕ပထမျပႆနာက လူရဲ႕ျပဳမူလုပ္ေဆာင္ပုံကုိနားလည္ဖုိ႔ ခက္ခဲတာပဲ။ ဆုိလုိတာကဗ်ာ...

ဆက္ပါဦးမည္
KZေက

Sunday, June 20, 2010

သမီးတေန႔ဖတ္ဖုိ႔ိ တုိးျမစ္ေရဆန္

အံ့အားသင့္စရာမဟုတ္ေပမဲ့ သမီးကုိဇြန္၁၉မွာေမြးခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီတုန္းကက်ေနာ္တုိ႔နယ္မွာေနၾကတာပါ၊
“ပုသိမ္ကုိျပန္မေလာ့ေတြးေတာ့ ေရြးျမစ္ကယ္ျပင္စလူနဲ႔ ဧရာသူဖ်ာပုံေမြးတယ္
ဘုိေလးမွာသက္ကယ္၀ယ္လုိ႔ လက္မလြယ္ကုိသံဒိရယ္နဲ႔ တုိးလုိ႔ထြက္ေျပး”။
ဒါက က်ေနာ္ငယ္ငယ္က ပထီ၀ီႏုိင္ငံေရးတုိ႔ ပထ၀ီ ေတေဇာ အာေပါ ၀ါေယာ တုိ႔ မၾကားဘူးခင္ ဧရာ၀တီျမစ္လက္တက္ေတြကုိမွတ္မိေအာင္က်က္တဲ့ ကဗ်ာေလးတပုဒ္ပါ။
ၾကီးလာေတာ့ “ေရြးျမစ္ျပင္လွဳိင္းလွဳပ္ခုန္ လြန္းေတာင္ေပၚကမုတ္သုံ ယုံၾကည္တတ္ရင္ ဒါရင္ခုန္ျမင့္ျမတ္” လုိ႔ ကုိေအာင္းေ၀းက ယာမာဂူခ်ီ ခင္ေဆြရီ မွာစာဖြဲ႔ထားတာကိုႏွစ္သက္ခဲ့သူေဖေဖက သမီးေမြးေတာ့ တုိးျမစ္ျပင္ေပၚကညေတြနဲ႔ ႏုငယ္ေသာ သမီးေလး လွဳပ္ခတ္တဲ့ ဘ၀အစကုိ ၾကည့္ေမာၾကည္ႏူးခဲ့ရပါတယ္။
မုတၱမပင္လယ္ေကြ႕မွာေလးပတ္၊ ေနာင္ႏွစ္မ်ားၾကာေတာ့ နာဂစ္ကေမႊေႏွာက္ေျခာက္ျခားခဲ့တဲ့ ျမဳိ႕ငယ္ေလးမွာ ေလးပတ္။ ေလးပတ္လုပ္ ေလးပတ္နားနဲ႔ သမီးေမြးခါနီးေတာ့ ရန္ကုန္ေက်ာက္ေျမာင္းမွာ က်ေနာ္တုိ႔အခန္းငွားပါတယ္။ သူ႔ကုိကုိ လုိ ကန္ေတာ္ၾကီး ေဆးခန္းမွာ ေမြးဖုိ႔ပါ။ အေျခအေနေတြအရ ဆာကူရာမွာေမြးဖုိ႔ျဖစ္လာပါတယ္။
သမီး၁ႏွစ္မွာ က်ေနာ့္အလုပ္ကရန္ကုန္မွာေနဖုိ႔ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီေတာ့လည္းေျပာင္းေပါ့၊ က်ေနာ္တုိ႔ေျပာင္းေတာ့
ခု တုိးျမစ္ျပင္ေပၚခံ့ျငားေနတဲ့ ျမစ္ကူးတံတားကမရွိေသးပါဘူး။
ရွိစုမဲ့စု ပစၥည္းေတြကုိသေဘာၤနဲ႔ ရန္ကုန္ကုိသယ္ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေျခသလုံးအိမ္တုိင္စားေသာက္ဆုိင္မ်ား လုိ႔ ကဗ်ာတပုဒ္မွာက်ေနာ္ရက္ရက္စက္စက္စာဖြဲ႔ခဲ့တဲ့ တုိးျမစ္ကမ္းတေနရာက ဆုိင္တဆုိင္မွာညလုံးေပါက္နီးပါး
ထုိင္ျပီးက်ေနာ္တုိ႔သေဘာၤေစာင့္ခဲ့တာခုစာေရးရင္းသတိရမိေနပါတယ္။
ရန္ကုန္မွာေနလုိ႔မွ ၂ႏွစ္မျပည့္ခင္ ေက်ာ္ၾကားေသာအျမင့္တခုရဲ႕ထိပ္ဖ်ားကုိငါတက္ခဲ့တယ္၊ အီဖယ္ အုိ အသင္….. အစရွိသည္ျဖင့္ က်ေနာ္ကဗ်ာေရး ခဲ့ေသာ ကမာၻေက်ာ္ျမဳိ႕ေတာ္တခုကုိသြားရပါတယ္။ ေရျခားေျမျခား သမီးေလး ဘာသာစကားအသစ္ ေက်ာင္းအသစ္မွာ ရုန္းကန္ခဲ့ရတာကို ခုေနျပန္ေတြးေတာ့သနားေနမိပါတယ္။
သမီးက သူ႔စရုိိက္နဲ႔တူပါတယ္၊ ဖိအားေပးတုိင္းမေရြ႕ပါဘူး။ ခုေခတ္ေျပာေနတဲ့ စမတ္ပါ၀ါကုိ သုံးတုိင္းလည္းမရပါဘူး။
သူ႕ဆရာမနာမည္က ရုိ၀ယ္တဲ့၊ ခေလးေတြကုိၾကင္နာျပီး နားလည္မွဳေပးတဲ့ဆရာမတေယာက္ပုံစံပါ။
သုိ႔ေပမဲ့ သမီးနဲ႔ပါတ္သက္ျပီး က်ေနာ္ေက်ာင္းကုိသြားေတြ႔ရတာေတြရွိပါတယ္။ အဓိက ကေျပာတုိင္းမလုပ္တာပါ။
က်ေနာ္ အလုပ္က အဲဒီေျမၾကီးထဲေရြ႕လ်ားေနတဲ့ဓါတ္သတၱဳေတြအေၾကာင္းနဲ႕ဆက္စပ္ပါတယ္။ ဥေရာပေဆာင္းရာသီကုိအံတုထားတဲ့ ၾကြက္တြင္းလုိေျမေအာက္လမ္းေၾကာင္းေတြနဲ႔သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႔၊ ေဆာင္းေငြ႔
ႏွင္းမွဳန္၊ ခဲေနတဲ့စိတ္ကူးေတြၾကားမွာပဲ က်ေနာ္တုိ႔ေနာက္တျမဳိ႕ကုိေျပာင္းခဲ့ၾကပါတယ္။ သမီးငါးႏွစ္။
ေခတ္ဆုိးၾကီးက သတင္းဆုိးေတြအေၾကာင္းေျပာပါတယ္။ ဥေရာပရဲ႕အေႏြးထည္အထပ္ထပ္ၾကားမွာ ပဲေခြ်းစုိ႔ခဲ့ရတဲ့ သတင္းေတြကုိနားဆင္ရင္း သမီးေလးမ်ဳိးျခားဘာသာစကားကုိလည္ပတ္စြာေျပာႏုိင္တာကုိ ေငးၾကည့္ရင္း ရန္ကုန္ျပန္ဖုိ႔က်ေနာ္ဆုံးျဖတ္ခဲ့ပါတယ္။
၂၀၀ရ စက္တင္ဘာ ေရြႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရး၊ ၂၀၀၈ ေမ နာဂစ္ ျပီးေတာ့ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ၊ ေရသန္႕ဘူးေတြကုိလက္ေပါက္ေအာင္သယ္ရင္း တာေပၚလင္ဖ်င္စေတြထမ္းခ်ရင္း ျမန္မာစည္ဘီယာအခါးကုိေသာက္ရင္း က်ေနာ္ဟာစိတ္ကူးထဲကေတာ္လွန္ေရးကုိ ေခတၱပဲျဖစ္ျဖစ္ ႏွဳတ္ဆက္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ အဘူမိေဒါ နဲ႔ အဘီဆစ္၊ ေနာက္ေတာ့လီကြမ္ယူနဲ႔ ဘယ္ေတာ့ရီခ် လုိက္မယ္မွန္း မသိရဘူးလုိ႔ သူငယ္ခ်င္းတေယာက္ကေ၀ဖန္ခဲ့တဲ့ လီရွန္လြန္း၊ ေပါက္ေစ်းရတုိင္းက်ေနာ္ လုိက္မယ္လု႔ိ သြားခဲ့တဲ့ေနရာတုိင္းမိသားစုနဲ႕အတူ သမီးေလးပါခဲ့ရတယ္။
စင္ကာပူေရာက္ေတာ့ပထမအပတ္မွာပဲ ဒီေက်ာင္းကုိသမီးမတက္ခ်င္ေတာ့ဘူးလုိ႔ ေျပာျပီးငုိေတာ့ က်ေနာ့္မွာ
စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရတယ္၊ ခုေတာ့နဲနဲေနသားက်လာျပီဆုိေပမဲ့၊ ေဖေဖ သမီးေျပာတဲ့အဂၤလိပ္စကားကုိသူတုိ႔ နားမလည္လု႔ိ သူတုိ႔နားလည္တဲ့ အဂၤလိပ္စကားကုိေျပာရတယ္လုိ႔ဆုိေတာ့ က်ေနာ့္မွာ ဘာျပန္ေျဖသိမ့္ရမယ္မွန္း မသိရပါ။
ကမၻာဟာရွဳတ္ေထြးတယ္သမီးေလးရယ္၊ ေဖေဖေမွ်ာ္လင့္ထားတာထက္ပုိျပီးေကြ႕႔ေကာက္ေနတာပါပဲ။ ေဖေဖကေတာ့ တဂုိးကဗ်ာကိုဆရာျမဘာသာျပန္သလုိ ရႊံ႕ရုပ္ေတြနဲ႔ေဆာ့တဲ့အတတ္ပညာကုိေမ့ေလ်ာ့ခဲ့ပါျပီ။
သမီးကိုေဖေဖဘာျဖစ္ေစခ်င္လည္းဆုိရင္ သမီးျဖစ္ခ်င္တာပါ၊ အဲဒါကုိ သမီးကုိယ္တုိင္ဆုံးျဖတ္ႏုိင္တဲ့အထိ ေဖေဖ ထိန္းေက်ာင္းရပါလိမ့္မယ္။
သမီးထက္နဲနဲအသက္ပုိမယ့္သမီးေလးတေယာက္ရွိတဲ့ ေဖ့ေဖ့သူငယ္ခ်င္းတေယာက္က တခါကစာေရးတယ္။
ေၾကြေနတဲ့ပန္းေလးမ်ားလုိက္ေကာက္ျခင္းမွာေပ်ာ္တတ္တဲ့ရုိးသားမွဳကို ဘယ္လုိလူ႔ေလာကစည္းစိမ္အတြက္ မွမစေတးနဲ႔ ဆုိတဲ့သီခ်င္းကုိ သူ႔သမီးေလးေမြးေန႔မွာဆုိခဲ့တယ္ဆုိပဲ။
ေဖေဖေတာ့ဘာဆုေတာင္းေပးရမယ္ မေ၀ခြဲတတ္ပါဘူး။ ရုိးသားျပီးမွ်တေသာ စိတ္ကူးတခုသမီးမွာရိွလွ်င္ေဖေဖ ျဖည့္စည္းေပးဖုိ႔ပါပဲ၊
ကုိယ္ စိတ္ ႏွလုံး သုံးပါးစလုံး ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ႕စြာျဖင့္ ဘ၀ကုိ သမီးေလး ရင္ဆုိင္ခံစားေပ်ာ္ရႊင္ႏုိင္ပါေစ။

တေန႔သမီးေလးၾကီးျမင့္လာလုိ႔ ဘေလာ့ေတြဖတ္တတ္လာတဲ့အခါဖတ္ဖုိ႔သမီးေမြးေန႔မွာေဖေဖေရးပါတယ္။

ခ်စ္ေသာေဖေဖ
KZေက

Thursday, June 10, 2010

၄။ လူထုစုေ၀း(သုိ႔) ရီေနးဆန္းေကာင္းကင္မွလစ္ဘရယ္လေရာင္ႏု

ဟာဘားမားကုိ၁၉၂၉ ခုတြင္ဂ်ာမနီႏုိင္ငံ ဒူးဆဲေဒါ့ ျမဳိ႕တြင္ေမြးသည္။ အာဒုိးႏုိး၏ လက္ေထာက္အျဖစ္ (၁၉၅၆ - ၅၉ ) ထိလုပ္ခဲ့သည္။
၁၉၆၄ တြင္ဖရင့္ဖတ္ေက်ာင္း၌ Philosophy ႏွင့္ Sociology ႒ာနတြင္ပါေမာကၡ ျဖစ္သည္။ Starnberg ၏ Max Planck Institute တြင္အတုိင္းအတာတခုထိတာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ျပီး ဖရင့္ဖတ္ကုိ၁၉၈၂တြင္ျပန္ေရာက္သည္။ အျငိမ္းစားယူသည့္ ၁၉၉၄အထိဖရင့္ဖတ္မွမခြာေတာ့ေပ။ ထင္ရွားသည့္ က်မ္းမွာ The Structural Transformation of the Public Sphere ႏွင့္ The Theory of Communicative Action တုိ႔ျဖစ္သည္။
ပထမစာအုပ္ကုိ ၁၉၆၂တြင္ဂ်ာမာန္ဘာသာႏွင့္ေရးသားခဲ့ေသာ္လည္း အဂၤလိပ္ဘာသာသုိ႔ ၁၉၈၉မွသာျပန္ဆုိႏုိင္ခဲ့သည္။ လူထုစုေ၀း (Public Sphere) သေဘာမွာ ဥေရာပ၏ ျပန္လည္ဆန္းသစ္ကာလ (Renaissance) ကုိအေျခခံသည္။ ေကာ္ဖီဆုိင္မွာကုန္သည္ေတြစုမိျပီးေစ်းကြက္ကုိ စနည္းနာသည္။ ပင္လယ္ကုိျဖတ္ေနတဲ့ဂ်ဳံေတြ ကမ္းကပ္တဲ့အခါျဖစ္ႏုိင္မဲ့ေစ်းေတြကုိ ေဆးလိပ္ေငြ႔ေတြနဲ႔အတူပုံေဖာ္ၾကသည္။ အႏုပညာသမားေတြက လမ္းေဘးကေဖးေလးငါထုိင္ေငး သီခ်င္းကုိဖြင့္ခုိင္းျပီး စာအုပ္ေတြဖတ္ ျပဇတ္ေတြၾကည့္ျပီး ေလပန္းၾကသည္။ ဒီမွာ လူထုကျဖည္းျဖည္းခ်င္းစုမိလာသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားကုိထင္ျမင္ခ်က္ ေတြေပးသည္။ အားျပဳိင္သည္။ ယဥ္ေက်းမွဳအေဟာင္းကုိ မႊသည္။ အေတြးအေခၚအေဟာင္းကုိဆြသည္။ ေကာ္ဖီဆုိရင္ခါးခါးေသာက္မိတယ္ ဆုိသည့္အီတာလ်ံေတြ အက္ပရက္ဆုိ၊ မာတီနီ တုိ႔ႏွင့္ျမည္းၾကေသာသတင္းေတြ ကုိေဆြးေႏြးဖုိ႔၊ တရားေထာက္ဖုိ႔၊ နတ္ကရာၾကည့္ေမာဖုိ႔ စုမိေသာ ဘူဇြာလူထုယဥ္ေက်းမွဳသည္ ျပင္သစ္၊ အဂၤလန္၊ ဂ်ာမနီ စသည့္အေနာက္ဥေရာပႏွင့္ အေမရိကားကိုျပန္႔ခဲ့သည္။ ၁၈ႏွင့္၁၉ ရာစုႏွစ္၂ခုနီးပါးၾကာအရွိန္ရွိခဲ့သည္။ ေမာ္ဒန္ေခတ္ဦးကုိဖန္တီးခဲ့သည္။ ဒီမုိကေရစီအေျခခံကုိသြန္းထုခဲ့သည္။ ဒါက ဟာဘားမား၏ႏုစဥ္က Public Sphere ႏွင့္ပတ္သက္ေသာအေတြးအေခၚျဖစ္သည္။
သူညႊန္းသည့္လူထုစုေ၀းမွာ အေပၚလႊာေတြမ်ားသည္။ ေရေပၚဆီစီးပြားေရးသမားေတြ၊ လူေပၚေၾကာ့ေတြခံစားသည့္အႏုပညာ ဖန္တီးသူေတြမွ်သာ၊ အားလုံးကိုျခဳံယူ ေလာက္ေအာင္က်ယ္ျပန္႔မွဳမရွိ စသည္ျဖင့္ေ၀ဖန္ခံရသည္။ သုိ႔ေပမဲ့ဟာဘာမားကဒီ Public Sphere ရဲ႕အက်ဳိးဆက္သည္ စက္မွဳအရင္းရွင္စံနစ္မတုိင္မီ အရင္းရွင္ေခတ္ဦးကုိေမြးဖြားေပးခဲ့ျပီး ဥါဏ္အလင္းပြင့္ေခတ္ ေတြးေခၚရွင္မ်ားအတြက္ လစ္ဘရယ္မ်ဳိးေစ့ကုိခ်ေပးခဲ့သည္ဟုေကာက္ခ်က္ဆြဲသည္။
ဥါဏ္အလင္းေခတ္ေတြးေခၚရွင္ေတြယူဆခဲ့သည့္ ဆင္ျခင္ဥါဏ္ပညာျဖင့္ လြတ္လပ္ျပီးေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ လူ႔ေဘာင္ကုိဖန္တီးႏုိင္မည္ဆုိသည့္အခ်က္ကုိသူ႔ေရွ႕ကဆရာေတြျဖစ္သည့္ ေဟာ့ကုိင္းမားႏွင့္ အာဒုိႏုိး၊ ေနာက္ဆုံး မားကူ႔စ္ ကပါမွားသည္ဟုဆုိသည္။ ေမာ္ဒန္အရင္းရွင္ေခတ္ႏွင့္ဗ်ဳရုိကေရစီယႏၱရား၏ခုိင္ျမဲသည့္ထိန္းကြပ္္မွဳသည္ဖ်က္စီးဖုိ႔မလြယ္။ မက္စ္၀က္ဘာ (Max Weber) ေျပာခဲ့သလုိ ေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မွဳႏွင့္ထိန္းထားသည့္ သိပံၸႏွင့္ ဆင္ေျခနည္းလမ္းက်အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ လူသားကုိ ေမာ္ဒန္ျဖစ္မွဳသံေလွာင္ခ်ဳိင့္ (Iron Cage of Modernity) ထဲကုိပင္ပုိ႔ခဲ့သည္ ဆုိသည့္မွတ္ခ်က္ကုိသူတုိ႔လက္ခံခဲ့ေတာ့သည္။ သူတုိ႔ႏွင့္မတူသည့္အခ်က္မွာ ဟာဘားမားက Reason ကုိမပယ္။ Rationality ကုိမပယ္။ ဆင္ျခင္တုံတရားႏွင့္ျပည့္စုံသည့္ လြတ္လပ္ေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ျဖစ္ႏုိင္ေျခရွိသည္ဟုေတာက္ေလ်ာက္လက္ခံထားသူျဖစ္သည္။ ဥါဏ္အလင္းပြင့္ေခတ္ကစတည္ခဲ့သည့္ ေမာ္ဒန္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းစီမံကိန္းသည္ မျပီးဆုံးေသး၊ ဆက္ရဦးမည္ဟုဆုိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ သူ႔ကုိေပၚထြန္းသမွ် ေတြးေခၚရွင္မ်ားအားလုံးတြင္ အၾကီးျမင့္ဆုံး ဆင္ျခင္တုံတရား၀ါဒီဟုဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။
The Theory of Communicative Action (၁၉၈၁) ထြက္လာေတာ့ ႏုိင္ငံေရးေတြးေခၚရွင္အသုိင္းအ၀ုိင္းက ဟာဘားမား၏ ျမင့္မားရင့္က်က္လာမွဳကုိလုံးလုံးလ်ားလ်ားအသိအမွတ္ျပဳခဲ့သည္။ Public Sphere ႏွင့္ Communicative Action ၾကား ႏွစ္၂၀နီးပါးကြာဟ မွဳတြင္ဟာဘားမားစံနစ္တက်တင္ျပလာသည္မွာ လူမွဳသီအိုရီ၏ အေရးပါေသာျပႆနာသုံးရပ္ျဖစ္သည္။

က်န္ရွိေနေသာျငီးေငြ႔ဖြယ္ရာမ်ားျဖင့္
သင္ေကာင္းေသာ္လည္းကၽြန္ႏူပ္ဆုိးရပါဦးမည္
KZေက